Zapomenuté letouny – B-32 Dominator jako záložní řešení, kdyby B-29 Superfortress selhala

Zapomenuté letouny – B-32 Dominator jako záložní řešení, kdyby B-29 Superfortress selhala
Autor: Public domain, U.S. Indo-Pacific Command|Popisek: B-32 Dominator
01 / 01 / 2021, 10:00

Zatímco stroj B-29 Superfortress znají skoro všichni, a to nejen fanoušci letectví díky jeho roli při svržení atomové bomby na Hirošimu a Nagasaki, bratříčka Consolidated B-32 Dominator nezná téměř nikdo.

B-32 Dominator byl ve skutečnosti vytvořen jako záložní plán pro případ, že by nejdražší letadlo druhé světové války nesplnilo požadavky na něj kladené. Když se B-29 osvědčil, nebyl důvod pro zapojení Dominatora, a ten tak vstoupil do služby poměrně pozdě, až ke konci války v létě 1945.

B-32 dorazil do pacifického bojiště v rámci 386. bombardovací perutě 312. brigády, když tři z bombardérů provedly nálety na japonské cíle na ostrově Formosa (dnešní Tchaj-wan). Toto byla poslední fáze testování, po níž posádky informovaly o výhodách a nevýhodách letadla.

Letoun měl jedinečné čtyřlisté stavitelné vrtule a Davisovo křídlo, což mu umožňovalo dosáhnout vysoké rychlosti 576 km/h ve výšce 9 100 metrů, měl dobrý vztlak během útoků pod malým úhlem a vynikající přistávací charakteristiky. Dolet stroje byl s 5 tunami bomb asi 4 800 km.

Na druhou stranu ani chyby nebyly úplně zanedbatelné. Kokpit měl špatné rozložení přístrojů, uvnitř trupu letadla byl velký hluk. Rovněž byla z trupu špatná viditelnost a konstrukce gondol způsobovala časté požáry motoru. Navíc bylo letadlo příliš těžké.

Přesto prošlo testy a byl vnímán jako vyvážené bombardovací letadlo. Bylo schopné provádět nálety proti Japoncům, jejichž armáda byla v roce 1945 již jen stínem své bývalé slávy, zejména pokud šlo o leteckou sílu. Po této úspěšné sérii misí byly B-32 386. bombardovací perutě zpět v akci v červenci 1945 a před koncem války provedly dalších šest bombardovacích misí.

V srpnu 1945 prováděly B-32 výhradně průzkumné mise a letecké snímkování. Úlohou B-32 v tomto okamžiku bylo sledovat účinnost příměří, které vstoupilo v platnost 15. srpna 1945. Ačkoli bylo vyhlášeno oficiální příměří, B-32 byly napadeny japonskými piloty nad Tokiem nejméně dvakrát, 17. srpna a 18. srpna. Během těchto střetů však žádná ze zúčastněných stran neutrpěla žádné ztráty.

Pouhé dva dny před oficiální kapitulací Japonska byl B-32 Dominator vyřazen. Všechny objednávky byly zrušeny a mnoho fungujících letadel bylo odesláno do šrotu. Vzhledem k tomu, že se B-32 aktivně používal pouze od 27. ledna do 30. srpna 1945, stal se jedním letadel s nejkratší službou v historii letectva USA.

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace