Zapomenuté letouny – byla japonská B-17, letoun Nakadžima G8N, lepší než americký vzor?

Zapomenuté letouny – byla japonská B-17, letoun Nakadžima G8N, lepší než americký vzor?
Popisek: G8N Renzan v USA
22 / 12 / 2019, 13:00

Nakadžima G8N Renzan byl japonský čtyřmotorový dálkový bombardér, který byl podle Američanů lepší než legendární B-17 amerického letectva, ale do války nikdy kvůli nedostatku válečného materiálu, jako byl hliník a postupujícím Američanům nezasáhl, a byly vyrobeny pouhé 4 kusy tohoto zajímavého stroje.

Zatímco americká létající pevnost vznikala na základě požadavků v 30. letech minulého století, japonský generální štáb vydal specifikace stroje na jaře roku 1942 a některými svými parametry tak G8N Renzan americký bombardér překonával. Konkrétně vyššími parametry se mohl japonský stroj pochlubit u maximální rychlosti stroje, která měla být 593 km/h a dolet 7 470 km oproti 486 km/h a 5 472 km americké B-17.

Bombardér byl poháněn dvouhvězdicovými osmnáctiválci Nakadžima NK9K-L Homare 24 s turbokompresory Hitachi 92.

Kde poněkud japonský stroj zaostával, byl maximální dostup stroje a hlavně pumová výzbroj, kdy maximální nosnost B-17 byla 7 983 kg v trupové pumovnici oproti 4 000 kg tamtéž u Renzanu.

Renzan byl vyzbrojen 6 kanóny ráže 20 mm typu 99 a 4 kulomety ráže 13 mm typu 2. Velký důraz byl kladen na pancéřování stroje.

Rozměry obou strojů byly téměř identické, jak ukazuje následující porovnání, kdy první údaj uvádí rozměry G8N a druhý rozměry B-17.

Osádka: oba stroje 10
Rozpětí: 32,54 m vs. 31,93 m
Délka: 22,93 m vs 22,78 m
Výška: 7,20 m vs 5,82 m
Nosná plocha: 112 m2 vs 131 m2
Vlastní hmotnost: 17 400 kg vs 20 200 kg
Vzletová hmotnost: 32 150 kg vs 32 660 kg

První prototyp vzlétl 23. října 1944 s pilotem Haruo Suemacem za kniplem a v lednu 1945 byla objednána sériová výroba. Jak bylo již výše uvedeno, osud bombardéru byl zpečetěn díky nedostatku neželezných kovů, konkrétně hliníkových slitin, a hlavně místo jednoho Renzanu bylo možné postavit přibližně 4 Zera, takže 13. června 1945 bylo rozhodnuto o zastavení výroby tohoto stroje. Japonsko se v té době již jen bránilo a stíhací stroje měly větší význam než strategické bombardéry.

G8N Renzan v USA

Po válce Američané čtvrtý prototyp odvezli do USA, kde byl na letecké základně v Newarku otestován a sledán lepší než B-17 či B-24. Útěchou bylo, že nedosahoval kvalit bombardéru B-29. „Americký“ Renzan byl posléze sešrotován.

 

Zdroj: militaryfactory.com

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace