Zapomenuté letouny – japonský obr Kawanishi Kx-03 s 18 motory

Zapomenuté letouny – japonský obr Kawanishi Kx-03 s 18 motory
Popisek: Kawanishi Kx-03
27 / 08 / 2019, 16:00

Projekt japonské společnosti Kawanishi měl být tím největším strojem, který kdy brázdil oblohu. Monstrum o délce 162 metrů a váze téměř 500 tun mělo mít dolet až 18 000 kilometrů.

V roce 1943 japonská společnost Kawanishi specializující se na konstrukce létajících člunů nabídnula japonskému imperiálnímu námořnictvu velmi nestandardní pojekt létajícího člunu s označením Kx-03. Obrovský létající člun měl na délku 162 metrů, rozpětí křídel 180 m, byl vysoký 35 metrů a plocha křídel byla 1150 metrů čtverečních!

Standardní váha činila 460 tun a létající člun měl být schopen přenést náklad na vzdálenost 18 000 kilometrů. Do letadla by se vešlo 900 plně vyzbrojených vojáků a 24 členů posádky. Navrhovaný pohon se sestával z 12 turbovrtulových motorů, každý o výkonu 7 000 PS a šesti dalších proudových motorů o ekvivalentním výkonu téměř 8 000 PS.

Je naprosto jasné, že válkou zatížený průmysl Japonska nebyl schopen takový projekt zrealizovat, a tak zůstal tento obr jen na papíře firmy Kawanishi.

I tak ale společnost na projekt letounu nezanevřela a pracovala na jeho dalším vývoji i v letech 1944 – 1945, kdy se do Japonska dostaly plány německého proudového motoru BMW 003A.

Společnost Kawanishi vznikla v roce 1920 a je nejvíce známá díky svým létajícím člunům jako byl Kawanishi H6K a H8K. Po válce a porážce Japonsko se společnost v roce 1949 znovuzrodila pod jménem Shin Meiwa Industries a pokračovala v tom co uměla nejlépe, tedy výrobě létajících člunů, které dodnes dodává japonské pobřežní stráži či japonským obranným silám.

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.