Autor fotografie: Public domain|Popisek: Martin XB-51
Je neobvyklé, že letadlo téměř úplně zmizelo z historie. Zejména průkopnické letadlo, které se objevilo na úsvitu nové éry s inovativní technologií. Ale to byl osud letounu Martin XB-51, stroje, který se rozplynul v historii a pamatují si ho jen ti nejznalejší fanoušci historie letectví.
Martin XB-51 vzlétl poprvé před 71 lety 28. října 1949. Vzhledem k jeho nekonvenčnímu a futuristickému vzhledu to musela být pozoruhodná událost. Ale velmi málo záznamů letu XB-51 zůstalo dodnes ve srovnání s jinými oslavovanými historickými letadly, jako je například XB-70 Valkyrie. A to přesto, že většina letových testů XB-51 byla převážně pozitivní.
Video: YouTube
Proč se tedy v US Air Force rozhodli po stavbě dvou prototypů tohoto stroje program ukončit a na letoun zapomenout? Je kolem toho mnoho dohadů, ale pravda bude asi poněkud jiná a prozaičtější.
„XB-51 byl zkonstruován tak, aby plnil roli taktického letounu, a myslím si, že by se mu dařilo docela dobře, kdyby dostal příležitost operovat v tomto prostředí. Ve skutečnosti sdílí mnoho funkcí s Buccaneerem, které RAF používalo právě v této roli během 70. let, “ říká pan Logan Hartke, expert na XB-51, který ve spolupráci s umělcem Seanem Littleem vytvořil řadu obrázků toho, jak XB-51 mohl vypadat, kdyby byl používán USAF místo B-57 Canberra.

XB-51 nebyl navržen speciálně pro soutěž mezi útočnými letadly, ale v této pozici se ocitl v roce 1950, kdy USAF vydal požadavek na útočná letadla během právě probíhající korejské války. V programu byly zohledněny jak rychlost pořízení, tak nákladová efektivita. Přestože XB-51 disponoval dlouhým seznamem inovativních a pokrokových technologií, které by se projevily v příštích několika desetiletích, nebylo správné načasování pro akvizici a implementaci americkým letectvem, které dalo přednost anglické Electric B-57 Canberra, postavené pro USAF na základě licence Martin Aviation.
Bývalý ředitel komunikace Boeingu, spisovatel Erik Simonsen, dokonce uvádí, že americká letecká legenda Chuck Yeager, která před několika dny zemřela, letěla oběma prototypy a o XB-51 prohlásila, že letoun daleko předběhl čas a dobu svého vzniku.
Zároveň Simonsen našel i důvod, proč mělo letectvo předsudky vůči tomuto stroji. Společnost Martin vyráběla letouny pro námořnictvo, a během rozpočtové bitvy, kdy se v Kongresu jednalo o penězích, postavil se za letadlové lodě místo aby podpořil stavbu strategického bombardéru Convair B-36 a USAF na to nezapomnělo.
Oba prototypy byly zničeny během nehod, které byly připsány chybám pilotů, ale dodnes je možné tento stroj obdivovat ve filmu „Toward the Unknown“ od Warner Brothers z roku 1956, což byl takový předchůdce filmu Top Gun z roku 1986.
Stroj byl poháněn třemi proudovými motory General Electric J47, kdy dva byly po stranách trupu a jeden na horní části. XB-51 byl rychlejší než britská Canberra a na úrovni moře dosahoval rychlosti 1 040 km/h, ve výšce 10 670 metrů rychlosti 925 km/h, kam vystoupal za 5 minut. Výzbroj tvořilo 8 kanónů ráže 20 mm a až 4 700 kg bomb při využití vnitřní pumovnice a externích závěsů.
Zdroj: The Aviationist