Zapomenuté letouny – proudový Henschel Hs 132 měl nahradit legendární střemhlavou Stuku

Zapomenuté letouny – proudový Henschel Hs 132 měl nahradit legendární střemhlavou Stuku
Autor: Gert Heumann|Popisek: Umělecká představa Hs 132
17 / 09 / 2019, 13:00

V roce 1943 již hitlerovské Německo očekávalo invazi Spojenců do Evropy, a tak říšské ministerstvo letectví (RLM) vydalo 18. února 1943 specifikaci pro nový útočný letoun, schopný se invazním lodím postavit a způsobit značné ztráty.

V původní specifikaci se jednalo o stroj s pístovým motorem, ale brzy se přišlo na to, že pouze proudový motor je schopen splnit požadavky ministerstva. Společnost Henschel předložila návrh ke schválení RLM na přelomu dubna a května 1944. V té době již probíhalo testování prvního modelu ve větrném tunelu. Bylo schváleno označení Hs 132.

Kovový trup měl proudový motor BMW 003 namontován v horní části, křídla byla z větší části dřevěná. Zadní směrovka byla dvojitá, aby spaliny z proudového motoru nezasahovaly směrovku, podvozek stroje byl tříkolý.
Bohatě prosklená kabina pilota byla součástí trupu a pilot ovládal stroj vleže, aby lépe odolával přetížení při vyrovnávání střemhlavého letu. V střemhlavém bombardéru Hs 132 měl pilot dobře zvládat přetížení 10-11 g. Řízení stroje bylo uzpůsobeno menší síle pilota v této poloze.

Hs 132 měl zahájit vysokorychlostní útok již daleko mimo dostřel obranných prostředků invazních lodí. Po dosažení rychlosti 910 km/h během střemhlavého útoku měl v nízké letové hladině odhodit bombu na cíl a začít prudce stoupat. Odhození bomby měl řídit primitivní palebný počítač, který ale nebyl připraven, a proto došlo ke zpoždění konstrukce bombardéru.

Kontrakt na stavbu šesti prototypů byl podepsán v květnu 1944 a konstrukce začala na samém konci války v březnu 1945. Měly vzniknout čtyři verze Hs 132 včetně větší verze Hs 132D. Stroj Hs 132V1 byl téměř dokončen, kdy trup dodal závod Henschelu v Berlíně a křídla francouzská dceřiná společnost. Trup a křídla ale nebyly nikdy zkompletovány dohromady a Rudá armáda stroj v květnu 1945 zabavila.

 

Zdroj: Luft46.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace