Zapomenuté letouny - Republic XF-12 Rainbow, letadlo, které mělo "létat na všech čtyřech"

Zapomenuté letouny - Republic XF-12 Rainbow, letadlo, které mělo &quote;létat na všech čtyřech&quote;
Autor: USAF|Popisek: XP-12 Rainbow
20 / 08 / 2019, 16:30

Republic XF-12 Rainbow měl motory dlouhé jako trup stíhačky P-47 Thunderbolt. První vzlet se konal v roce 1946, kdy firma Republic (výrobce slavného P-47 Thunderbolt) postavila dva prototypy tohoto průzkumného letadla pro Air Technical Service Command.

Air Technical Service Command chtěl po skončení 2. světové války nové čtyřmotorové letadlo dosahující rychlosti 400 mph, s dostupem 40 000 stop (12 000 m) a doletem přes 4 000 mil (6 437 km). Z tohoto požadavku se tedy zrodilo "létat na všech čtyřech". Slavný Republic Aviation vyrobil dva prototypy tohoto letadla (se sériovými čísly 44-91002 a 44-91003), a přestože stroje splnily všechna očekáváními letectva, nakonec bylo pro XF-12 příliš pozdě. Nástup proudových motorů nadějný projekt ukončil.

XF-12

Boeing již změnil svůj osvědčený drak létající pevnosti B-29 Superfortress na B-50 (rychlejší a průzkumná varianta) a už pracoval na RB-47 Stratojet s proudovým pohonem.

XF-12 ale i tak zdaleka překonal původní zadání, když čtyřmotorový celokovový letoun dosahoval maximální rychlosti až 470 mph (756 km/h) a dolet cestovní rychlostí činil 4 500 mil, tedy asi 7 242 km. O pohon se staraly motory  Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major, každý o výkonu 3 250 koní.

Když Rainbow 4. února 1946 poprvé vzlétl, armádní letectvo používalo písmeno F pro označení průzkumných letounů (F jako Foto) a písmeno P pro stíhací letadla (P jako Pursuit). V roce 1947 americké letectvo změnilo svůj systém označení, takže písmeno F bylo použito k označení letounů jako Fighter a písmeno R bylo použito k označení průzkumných letounů. Stroje XF-12 byly pro zbytek své kariéry přeznačeny na XR-12.

Nejslavnějším úspěchem stroje Rainbow v jejich krátké kariéře byla operace "Bird's Eye". 1. září 1948 odstartovala XR-12 sériové číslo 44-91003 z letecké základny Edwards a vyrazila k moři. Vyšplhala se do výšky 12 000 metrů a vyrazila na východ. Posádka stroje natočila 390 fotografií a přeletěla Spojené státy za šest hodin a pětatřicet minut.  XR-12 přistála na Mitchel Field v Long Island v New Yorku.

Konec obou strojů byl smutný - jeden havaroval během letu a druhý skončil jako cíl pro střelby.

Zdroj: Air and Space Museum

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace