Zapomenuté stroje: revoluční vrtulník Mi-42 měl nahradit létající tank Mi-24 Hind

Zapomenuté stroje: revoluční vrtulník Mi-42 měl nahradit létající tank Mi-24 Hind
Autor: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.|Popisek: Mi-24 měl být nahrazen revolučním strojem
09 / 01 / 2021, 10:00

Plány na nový útočný/transportní vrtulník Mil Mi-42 vznikly v roce 1985. Jednalo se o takzvaný NOTAR vrtulník, tedy stroj bez ocasní vrtule. Navazoval na jiný projekt s označením Mi-40, ale protože zákazníky nové stroje nezaujaly, po rozpadu SSSR v roce 1991 byly oba projekty zastaveny.

Práce na projektu Mi-40, tedy užitné verzi stroje Mi-28 byly zahájeny v roce 1983 a stroj měl nahradit útočné helikoptéry Mi-24 a Mi-8. Stroj byl konvenčního uspořádání, tedy s čtyřlistým hlavním rotorem a čtyřlistým ocasním rotorem a maximální rychlostí cca 314 km/h.

V roce 1985 byl zahájen další vývoj v duchu Mil Mi-40, který by poskytoval vyšší maximální výkony v kategorii náhrady Mi-24, tedy takového leteckého bojového vozidla pěchoty.

Primární role zahrnovaly přistání a výsadek pěchoty, zajištění rychlého přesunu, doprovod, přímou leteckou podporu a taktické údery. Mezi jeho sekundární role patřila přeprava zařízení, zdravotnické akce, SAR / CSAR, průzkum a komunikace. Specifikace požadovaly provoz ve dne i v noci za každého počasí, stejně jako různé provozní podmínky. Kromě toho měl být vrtulník poháněn standardní motorovou naftou, měl být snadno udržovatelný a snadno ovladatelný.

Vektorový systém NOTAR by nahradil ocasní rotor. Doufalo se, že to bude odolnější a zvýší bezpečnost lidí pracujících v blízkosti ocasu vrtulníku. Plánovalo se, že když vrtulník nabere rychlost a aerodynamické síly začaly mít stabilizační účinek, vektorový systém by naklonil trysku NOTAR tak, aby směřovala přímo dozadu a Mi-42 dosáhne požadované maximální rychlosti 380–400 km/h.

Vrtulník měl být těžce obrněný, měl vpřed střílející dělo a čtyři závěsníky (ekvivalent výzbroje bojového vrtulníku Mil Mi-28).

Všechny tyto požadavky měly za důsledek navýšení hmotnosti a komplexity stroje. Práce byly skončeny postavení mock-upu a po rozpadu SSSR byly veškeré další práce zastaveny.

 

Zdroj: Russian Aviation, HeliHUB

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace