Zapomenuté stroje studené války – strategický bombardér Tu-108 s parazitickým stíhačem

Zapomenuté stroje studené války – strategický bombardér Tu-108 s parazitickým stíhačem
foto: Public domain/Model Tu-108 s motory P-8

V době vzniku požadavků na tento strategický bombardér ještě nebylo jasné, že příští válka bude vedená mezikontinentálními raketami, ale generálové a politici na obou stranách železné opony počítali s útoky strategických bombardérů na území nepřítele.

30. července 1954 směrnice (bezpochyby vycházející z politbyra) oprávnila dvě konstrukční kanceláře ke vzniku studie „kombinovaného bombardéru dlouhého doletu“ s nosným letadlem a parazitickým letounem určeným buď pro jeho obranu, nebo pro speciální útoky během mise. Obě letadla měla být nadzvuková a dolet obou letadel dohromady měl činit 14 000 km.

Prací se zúčastnily dvě konstrukční kanceláře, Mjasiščev a Tupolev. Práce méně známé kanceláře Mjasiščev vedly zřejmě ke vzniku M-50 a M-52, které nakonec doopravdy vznikly ve dvou prototypech. Pokud jde o Tupoleva, vznikly návrhy strojů Tupolev 108, který měl být nosným strojem a parazitického Tupolevu 100. První verze bombardovací Tu-108 měly být dodány v roce 1957.

Vývoj Tupoleva 108 probíhal současně s vývojem strojů Tu-128 Fiddler a Tu-22 Blinder. Bylo vytvořeno mnoho možných konfigurací, jedna z nich s delta křídlem, druhá se podobala Tu-16 Badger, se šípovým křídlem 45° a čtyřmi motory místo dvou  u kořene křídel a další.

Konfigurace motorů bombardéru oscilovaly mezi šesti turbovrtulovými motory VD-5M, 4 P-8 (u verze s delta křídlem), ramjety… Konfigurace se čtyřmi motory NK-6 byla přijata v březnu 1956, letové testy se očekávaly v roce 1959. Tváří v tvář vzestupu strategických raket a protiletadlových raket byl projekt Tu-108 a Tu-100 zrušen v roce 1958.

 

Zdroj: AviationsMilitaires.net, secretprojects.co.uk

Tagy