Zapomenutý zaoceánský gigant SS United States

Zapomenutý zaoceánský gigant SS United States
Autor: Mihai Bojin CC BY 2.0|Popisek: Luxusní parník čeká na lepší časy ve Philadephii
03 / 11 / 2018, 13:00

Poslední držitel slavné modré stuhy SS United States reziví u mola 82 ve Philadelphii. Na videu můžete vidět, jak to vypadalo na palubě této lodi.

SS United States je osobní parník postavený v roce 1952 v USA za cenu tehdejších 78 000 000 dolarů. Od počátku byl navržen, aby překonal rychlost plavby přes Atlantik a uzmul slavnou Modrou stuhu Britům. Při stavbě jeho nástaveb bylo použito obrovské množství hliníku, takže loď je "velice" lehká v porovnání s jinými zaoceánskými loděmi z tohoto období.

Loď je největším zaoceánským parníkem, který byl kdy postaven ve Spojených státech, a stále drží rekord jako nejrychlejší zaoceánský parník v obou směrech přes Atlantik.

psali jsme: Potopení německého parníku Cap Arcona bylo jednou z největších námořních katastrof. Na palubě byl i E. F. Burian

SS United States měl nejvýkonnější parní turbíny, jaké kdy byly do osobního plavidla namontovány - 240 000 SHP, lodní šrouby mají průměr 5,5 metru a jsou ze slitiny manganu a bronzu.

SS United States Propeller

Už na své první plavbě dne 3. července 1952 překonal transatlantický rekord britské RMS Queen Mary o více než 10 hodin, tedy do Británie mu to trvalo 3 dny, 10 hodin a 40 minut při průměrné rychlosti 35.59 uzlů tj. 65,91 km/h! SS United States překonal i rekord na zpáteční cestě do USA časem 3 dny, 12 hodin a 12 minut při průměrné rychlosti 34,51 uzlů tj. 63,91 km/h. Legendy spojené s rychlostí tohoto parníku mluvily neoficiálně až o 43 uzlech, tedy stěží uvěřitelných 80 km/h!

psali jsme: Tvořil fantastické návrhy lodí. Joshua Humpreys byl vizionář, který pomohl vytvořit americké námořnictvo

SS United States převážel přes Atlantik své pasažéry až do roku 1969, kdy byl vyřazen z provozu. Od roku 1996 je zakotven u Pier 82 na řece Delaware ve Philadelphii. 

SS United States

Loď je od roku 1999 zapsána díky úsilí SS United States Foundation a SS United States Conservancy do seznamu národních historických míst. Probíhá celonárodní sbírka, která by měla tuto loď opět uvést do provozuschopného stavu. Pro představu - jen běžná údržba a hlídání stojí měsíčně asi 60 000 dolarů!

Znovu uvedení do provozu by stálo investici asi 1 miliardu dolarů.

Zdroj: The Vintage News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace