Zastaralý sovětský tank T-26 zastavil elitní jednotky Adolfa Hitlera a zachránil SSSR

Zastaralý sovětský tank T-26 zastavil elitní jednotky Adolfa Hitlera a zachránil SSSR
Autor: By Anden verdenskrig: Finlands krig by Eddy Bauer, Lademann, ISBN: 87-15-08591-0, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4572656|Popisek: T-26, model 1931
13 / 07 / 2021, 16:00

Když nacistické Německo napadlo Sovětský svaz, očekávalo se, že zastaralá Rudá armáda zkolabuje, než nastane zima. Nebyl to ale legendární T-34, který Němce zpomalil a zachránil SSSR před potupnou porážkou. V létě 1941 zachránil situaci T-26, lehký pěchotní tank, který se osvědčil již ve španělské občanské válce.

T-26 byl zastaralý a překonaný německými tanky, ale oplýval jednou sovětskou předností. Tanků T-26 měli Sověti „mnogo“.

T-26 byl ,,nelegitimní potomek" britského lehkého tanku Vickers Mark E, který byl vyroben pro export. Sověti ho použili jako odrazový můstek pro svůj vlastní vylepšený design a T-26 tak získal své jedinečné vlastnosti. Když se Sověti ve 30. letech snažili modernizovat svoji vojenskou infrastrukturu, stal se T-26 nejvíce vyráběným tankem na světě. To bylo částečně způsobeno tím, že byl mnohem méně sofistikovaný než u aktuální tanky, díky čemuž byl ideálním adeptem pro hromadnou výrobu. Do roku 1939 bylo vyrobeno více než 10 000 tanků a v raných fázích války tak byli Němci přečísleni sovětskými tanky v poměru čtyři ku jedné.

Během třicátých let 20. století Sověti více než padesát variant, některé účinné jiné méně. Například se ukázalo, že model se dvěma věžemi nenabízel dvojnásobek tanku, ale jiné, jako například tanky s plamenometem či dálkově ovládaná verze ukázaly, jak přizpůsobivá může být platforma T-26.

Celkem 281 kusů T-26 bylo dodáno republikánským silám během španělské občanské války a T-26 se ukázal být lepší než německé a italské lehké tanky používané nacionalistickými silami. Sovětští poradci využili získané zkušenosti ke zdokonalení doktríny tankové války, což se ukázalo jako důležitá zkušenost ve válce s Německem.

T-26 získal velký úspěch během bitvy u řeky Chalchyn v roce 1939 proti Japoncům a znovu během sovětské invaze do východního Polska v září 1939, ale během Zimní války, kdy SSSR napadl Finsko na konci roku 1939 se mu dařilo špatně. Bylo to přičítáno špatné koordinaci pěchoty a tanků a mělo to za následek zajetí mnoha tanků, které pak Finové používali.

S 10 268 kusy byl T-26 nejpočetnějším tankem Rudé armády, když v červnu 1941 zaútočilo Německo na svého spojence. Sověti technologicky překonaní novějšími německými tanky Panzer III a Panzer IV měli stále početní převahu, a to přispělo ke zpomalení německého postupu. Hitler tak díky T-26 do Moskvy nedorazil.

Když T-34 vstoupil do služby, byl T-26 postupně nahrazován, přesto ale sloužil během bitvy o Moskvu, bitvy o Stalingrad a bitvy o Kavkaz. Rudá armáda dokonce používala T-26 na Leningradské frontě v roce 1944. Kromě toho bylo v létě 1945 se více než 1 200 tanků T-26 účastnilo ofenzívy proti Japonsku v Mandžusku. Bylo to naposledy, co se T-26 zúčastnily v tak vysokém počtu boje.

Zdroj: The National Interest, WoT

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace