Kolejový zepelín - nacistický vlak s vrtulí

Kolejový zepelín - nacistický vlak s vrtulí
foto: Franz Jansen (†), Erkrath – (Původní text: „privat“) Original uploader was Walter Koch at de.wikipedia, CC BY-SA 3.0/Schienenzeppelin

Schienenzeppelin (kolejový zepelín) bylo netradiční kolejové vozidlo poháněné vrtulí.

Historie osobní dopravy, ať už na moři, vzduchu nebo zemi, je z dnešního pohledu plná přímo exotických dopravních prostředků. Dnes jsme si pro vás připravili článek o kolejovém zepelínu.

Byl to německý vlak či motorové vozidlo, jež  21. června 1931 dosáhlo rekordní rychlosti až 230 km/h! Plných 23 let pak byl ,,Schienenzeppelin" nejrychlejším kolejovým vozidlem na světě. Průměrná rychlost tohoto vozidla činila přibližně 157 km/h.

FOTO: Detail zadní části vlaku.  Autor: Bundesarchiv, Bild 102-10591 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de

      

Na jeho konstrukci pracoval Franz Friedrich Kruckenberg (1882-1965), který byl ve své době významným vynálezcem. Získal diplom v oboru stavby lodí, pracoval však převážně na vývoji letadel, vzducholodí a železnic. Po první světové válce se začlenil do na různých projektů, kdy například pracoval na visutých drahách, nicméně mu chyběl potřebný kapitál. Později se společně s Hermannem Föttingerem rozhodl založit společnost Flugbahn-Gesellschaft, která byla určená právě pro stavbu „Schienenzeppelinu“.

FOTO: Franz Kruckenberg, druhý zleva.  Autor: Bundesarchiv, Bild 102-11904 / CC-BY-SA 3.0

                   

Toto na svou dobu převratné vozidlo absolvovalo svou první úspešnou testovací jízdu 25. září 1930. O necelý rok později, 21. června 1931, se už plně zkonstruované vozidlo předvedlo na trati mezi obcemi Ludwigslust a Wittenberge. Mnozí konstruktéři nedávali tomuto vozidlu velké naděje na úspěch, k jejich překvapení však dosáhlo světové rekordní železniční rychlosti až 230 km/h.

psali jsme: Video: Test atomového děla ráže 280 mm

To, co každého na tomto vlaku nejvíce zaujalo, byla právě vrtule. Po mnoha testech a jízdách se však zjistilo, že vrtulový pohon není výhodný při rychlostech pod 200 km/h, což představovalo vážný problém, protože průměrná rychlost ,,Schienenzeppelinu,'' činila 157 km/h.

VIDEO: Dobový dokument

                   

Kruckenberg se však nechtel vzdát vize nového, převratného a současně rychlého vlaku. Rozhodl se nahradit vrtuli hydrodynamickým pohonem. Vrtule tak z vlaku zmizela a byla nahrazena aerodynamickým krytem. S hydrodynamickým pohonem dosahoval vlak maximální rychlosti ,,jen" 180 km/h.

psali jsme: Dora a Gustav - největší děla historie

Koncept vlaku typu ,,Schienenzeppelin,'' však nakonec nebyl úspěšný. Bezpečnostní obavy spojené s provozem vysokorychlostných kolejových vozidel na starých tratích, provoz vrtule v blízkosti cestujících se staly pravděpodobně největší příčinou neúspěchu tohoto typu vlaků.

V červenci 1934 absolvoval tento vlak poslední jízdu na trati Berlín-Hamburg. Pak jej odkoupily Říšské dráhy za 10 000 říšských marek. Vlak byl posléze odstaven a 21. března říšské ministerstvo dopravy rozhodlo, že bude sešrotován.

 

Zdroje: Wired.com,  Jalopnik.com

                 

Tagy