Autor fotografie: James Burton, public domain|Popisek: Obchodní loď William P. Frye
Potopení obchodní lodi William P. Frye německým křižníkem SS Prinz Eitel Friedrich v roce 1915 přispělo k rozhodnutí americké vlády vstoupit později do války.
Jak víme, potopení luxusního parníku Lusitania 7. května 1915 byl jedním z bezprostředních impulsů vstupu USA do války. Není příliš známo, že angažmá USA na mezinárodních bojištích Velké války v podstatě předznamenalo potopení americké obchodní lodi William P. Frye, na niž si ,,počíhal" německý pomocný křižník SS Prinz Eitel Friedrich.
William P. Frye byla obchodní lodí postavená ve městě Bath v americkém státě Maine. Byla pojmenována po stejnojmenném známém senátorovi, který vykonával svůj mandát právě za Maine. Loď byla v lednu 1915 na cestě do Velké Británie, kam převážela pšenici.
27. ledna 1915 se na ni v jižním Atlantiku ,,pověsil" německý lehký křižník SS Prinz Eitel Friedrich. Když německé plavidlo dostihlo americkou obchodní loď, nařídil její kapitán, aby se zbavila nákladu pšenice, protože jej považovala za kontraband. Když William P. Frye neuposlechl příkaz do následujícího dne, kapitán SS Prinz Eitel Friedrich nařídil nekompromisní zničení lodi. William P. Frye se tak stal prvním americkým plavidlem, které bylo v první světové válce potopeno.
Zkáza této lodi vyvolala hněv americké vlády i obyčejných Američanů. Prezident Woodrow Wilson požadoval náhradu škody a konec německých útoků na neozbrojené obchodní lodě. I když Německo dalo USA příslib, že útoky nebudou pokračovat, opak byl pravdou. Německá vláda se nicméně za útok na William P. Frye omluvila s tím, že se jednalo o nešťastnou nehodu.
O čtyři měsíce později již ovšem bylo vše jinak, když německá ponorka U-20 záměrně torpédovala již zmíněnou Lusitanii. To definitivně uspíšilo vstup USA po bok spojenců na mezinárodní bojiště první světové války a Američané vystoupili ze své ,,komfortní zóny", tedy izolacionismu.
Zdroj: history.com