Zoufalý boj zaoceánských parníků: HMS Carmania vs. SMS Cap Trafalgar roku 1914

Zoufalý boj zaoceánských parníků: HMS Carmania vs. SMS Cap Trafalgar roku 1914
Popisek: Carmania potápí Cap Trafalgar
22 / 07 / 2019, 10:00

Roku 1914 spolu zuřivě bojovaly dva luxusní zaoceánské parníky. Ten německý jménem Cap Trafalgar se po začátku války vydával za britský ozbrojený zaoceánský parník HMS Carmania. Cílem bylo k sobě přilákat nic netušící britské obchodní lodě a zlikvidovat je ihned poté, co by na hlavní stěžeň vyletěla vlajka císařského Německa.

Původně tříkomínový parník jeho posádka změnila na dvoukomínový, aby se podobal britským osobním lodím a loď zrekvírovaná 15. srpna 1914 v Buenos Aires se chtěla vydat až k Jižnímu Trinidadu maskovaná za britský pomocný křižník, který se měl v oblasti pohybovat. Akce se podařila a u břehů Trinidadu byla loď vyzbrojena kanibalizací zastaralého dělového člunu Eber a kapitánem narychlo vyrobeného korzára se stal korvetní kapitán Julius Wirth. Loď byla vyzbrojena dvěma děly ráže 105 mm, šesti ráže 37 mm a značným množstvím pušek a kulometů.

Skutečný parník HMS Carmania byla vyzbrojena mnohem silněji, měla 8 děl ráže 120 mm a měla se stát lovcem nepřátelských pomocných křižníků. 29. srpna vyplula HMS Carmania k Trinidadu, odkud měla zamířit k Rio de Plata.

Aby zmátla nepřítele, kapitán lodi HMS Carmania, Noel Grant se rozhodl loď vizuálně změnit tak, aby připomínal německý Cap Trafalgar! Začal tedy budovat třetí komín…

A neskutečný příběh pokračuje dále setkáním obou lodí 14. září 1914, kdy překvapení Němci, snažící se doplnit zásoby uhlí u Trinidadu nevěřícně sledující blížící se tříkomínový parník plující v barvách společnosti Hamburg-Sudamerika. Protože jediná taková loď je jejich Cap Trafalgar, Němci vědí, že budou čelit nepříteli.

Na stožáry obou lodí letí vlajky znepřátelených států – vlajka Royal Navy a císařského námořnictva. Slabší Cap Trafalgar nemůže dlouho odolávat palbě mnohem silnějšího protivníka, ale během bitvy se ukazuje, že i Britové mají problémy a jejich loď hoří po celé délce trupu. To je již ale Cap Trafalgar nakloněný na bok a levý šroub lodi se objevuje nad mořskou hladinou. Tragédii německé lodi umocňuje problém se spuštěním záchranných člunů a britská palba, která trhá loď na kusy do posledních chvil, než 186 metrů dlouhý parník v 13:50 zmizí pod hladinou.

Přeživší němečtí námořníci zůstávají na hladině do doby, než jsou zachráněni německou zásobovací lodí Eleonore Woermann. 15 mužů včetně kapitána Wirtha střet nepřežilo

Na palubě HMS Carmania padlo 9 mužů a po 79 zásazích od nepřítele se prakticky proměnila ve vrak, opravy proběhly v Gibraltaru a loď pak dále sloužila až do roku 1925.

 

Zdroj: Warhistoryonline, Němečtí korzáři

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace