Ztráty, výroba a opravy britských stíhacích letadel v době bitvy o Británii

Ztráty, výroba a opravy britských stíhacích letadel v době bitvy o Británii
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Výrobní linka letounů Hurricane (ilustrační obrázek)
17 / 10 / 2022, 16:30


Když v červenci 1940 Josef „Beppo“ Schmidt, vedoucí 5. oddělení generálního štábu Luftwaffe, (Chef der 5. Abteilung vom Generalstab der Luftwaffe), zvaného cizí státy (Fremde Staaten), sestavoval neuvěřitelně přesný přehled o stavu a výrobě anglických stíhacích letadel, nebyl schopen správně předpovědět budoucnost. „V současnosti produkuje britský letecký průmysl okolo 180 až 330 stíhaček první linie měsíčně... Věří se, že se produkce bude spíše snižovat než zvyšovat.ˮ

Podíváme-li se na britský Harrogate Programme, tak ten předpokládal pro leden 160, únor 171, březen 203, duben 231, květen 261, červen 292, červenec 329, srpen 282, září 392, říjen 427. Skutečná produkce byla vykazována následovně: leden 157 (-3), únor 143 (-28), březen 177 (-26), duben 256 (+25), květen 325 (+64), červen 446 (+154), červenec 496 (+167), srpen 476 (+194), září 467 (+75), říjen 469 (+42). Až do dubna byla tudíž výroba pod plánem, poté začala plynule narůstat, samozřejmě na úkor budoucnosti. Jak jsme si minule řekli, Hennessyho plán nárůstu výroby nebyl ani zdaleka naplněn a zůstal jen jako naprostá fantasmagorie pouze na papíře. Beaverbrookovým (ministr letecké výroby) problémem navíc začínaly být naprosto neúnosné ztráty zničených, a hlavně vážně poškozených stíhaček, a to navzdory tvrzení ACM Dowdinga (velitel Fighter Command), že jich měl k dispozici pořád dost.

Večer 14. září 1940 vidíme u mnohých jednotek velmi nízký počet letuschopných strojů, což svědčí o vysokých ztrátách a pomalém doplňování. Je tedy jasné, že opravárenský a výrobní systém nestíhal požadavky. Pokud se podíváme na počet strojů, které se 15. září zúčastnily odražení poledního útoku Luftwaffe, zjistíme následující čísla. V prvních dvou fázích, mezi 11.05 a 11.42 bylo do vzduchu posláno 23 squadron, což při 12 letadlech na jednu, mělo tvořit 276 Hurricanů a Spitfirů. Reálně však bylo použito pouze 254 strojů, což znamená, že 22 chybělo (8 %). Zatímco dne 17. srpna bylo u bojových jednotek akceschopných 844 Hurricanů a Spitfirů, večer 14. září to bylo pouze 814. Klíčová 11. skupina disponovala před dnem bitvy o Británii (15. září) 315 akceschopnými Hurricany a Spitfiry.

Z archivních údajů, které veřejnosti představili Wood s Dempsterem v knize Narrow Margin, lze vyvodit, že situace se zálohami letadel nebyla po dlouhou dobu uspokojivá. Od 6. července do 13. září počet ze skladů okamžitě doručitelných Hurricanů klesl z 222 na 80, zatímco u Spitfirů mezi 12. červencem a 20. zářím ze 122 na 38, přičemž poté narůstal jen pozvolna. Skladové zásoby tohoto typu dosáhly u Hurricanů a Spitfirů nejnižší hodnoty v týdnu končícím 13. zářím, kdy se dostaly na 127 kusů (80 Hurricanů a 47 Spitfirů), tedy v době útoků na hlavní město zapadajícího impéria.

Hovořil-li tedy Dowding 7. září o situaci s piloty, jako o skoro kritické, mohl k tomu začít přidávat i letadla. Pokračovaly-li by ztráty stejným tempem, situace by se rychle stala neudržitelnou. K tomu naštěstí pro RAF nedošlo, hlavně kvůli počasí, nemluvě o ochabující síle Jagdwaffe. Je velmi zajímavé, že v týdnů končícím 1. listopadem, tedy v době po konci větších bojů a oficiálního trvání tzv. bitvy o Británii, stoupl počet okamžitě ze skladů vydatelných Hurricanů jen na 158, tedy přibližně na hodnotu z 9. srpna, zatímco u důležitějších Spitfirů na pouhých 50, což bylo naprosto žalostné číslo.

Výroba, opravy a ztráty Hurricanů a Spitfirů podle J. C. T. Jamese mezi 21. červencem a 26. říjnem 1940 

Týden

Typ

Dodáno kontraktory

Opraveno Cat. 2

Dodáno nových a opraveno Cat. 2

Operační ztráty Cat. 2

Operační ztráty Cat. 3

Letecké nehody Cat. 2

Letecké nehody Cat. 3

Celkové operační a neoperační ztráty kategorie 2 a 3

Export

Letadla k okamžitému dodání

21.7. - 27.7.

Hurricane

65

23

88

4

5

13

8

30

24

177

21.7. - 27.7.

Spitfire

37

12

49

10

12

10

1

33

-

95

28.7. - 3.8.

Hurricane

58

23

81

4

5

9

6

24

-

164

28.7. - 3.8.

Spitfire

41

12

53

8

15

7

2

32

-

99

4.8. - 10.8.

Hurricane

58

19

77

2

14

9

3

28

-

160

4.8. - 10.8.

Spitfire

37

16

53

11

14

8

3

36

-

129

11.8. - 17.8.

Hurricane

45

20

65

50

84

11

2

147

6

109

11.8. - 17.8.

Spitfire

31

6

37

37

44

11

2

94

-

126

18.8. - 24.8.

Hurricane

73

16

89

38

45

10

5

98

30

86

18.8. - 24.8.

Spitfire

44

12

56

25

21

4

-

50

-

75

25.8. - 31.8.

Hurricane

63

21

84

23

95

8

4

130

9

78

25.8. - 31.8.

Spitfire

37

13

50

26

62

5

4

97

-

81

1.9. - 7.9.

Hurricane

54

25

79

57

81

8

5

151

7

86

1.9. - 7.9.

Spitfire

36

20

56

45

53

10

4

112

-

39

8.9. - 14.9.

Hurricane

57

48

105

19

45

10

1

75

-

80

8.9. - 14.9.

Spitfire

38

25

63

16

24

8

1

49

-

51

15.9. - 21.9.

Hurricane

57

45

102

22

37

7

3

69

-

99

15.9. - 21.9.

Spitfire

40

40

80

18

19

7

-

44

-

40

22.9. - 28.9.

Hurricane

58

45

103

27

45

17

3

92

8

126

22.9. - 28.9.

Spitfire

34

34

68

28

34

11

-

73

-

43

29.9. - 5.10.

Hurricane

60

31

91

23

30

7

7

67

-

111

29.9. - 5.10.

Spitfire

32

25

57

12

10

8

5

35

-

51

6.10. - 12.10.

Hurricane

55

41

96

17

27

9

5

57

-

119

6.10. - 12.10.

Spitfire

31

30

61

16

31

10

5

62

-

52

13.10. - 19.10.

Hurricane

55

38

93

29

30

13

6

68

-

137

13.10. - 19.10.

Spitfire

25

22

47

9

12

11

1

33

-

71

20.10. - 26.10.

Hurricane

70

37

107

11

17

16

8

52

12

158

20.10. - 26.10.

Spitfire

42

24

66

11

11

6

3

31

-

62

21.7. - 26.10.

Hurricane

828

432

1260

325

550

147

66

1089

96

-

21.7. - 26.10.

Spitfire

505

291

796

272

362

116

31

781

-

-

21.7. - 26.10.

Hurricane a Spitfire

1333

723

2056

598

912

263

97

1870

96

-

 

V nejtěžším období mezi 11. srpnem a 7. zářím 1940 činil zde zobrazený úbytek, po upravení čísel výroby a započítání z Kanady dovezených Hurricanů, 369 Hurricanů a Spitfirů. Započítáme-li ovšem export Hurricanů do Středomoří, chybělo jich ve skutečnosti 421. To vše při obrovském úspěchu při opravě i velmi vážně poškozených letadel. Beaverbrook totiž přikázal opravit všechny vraky, včetně těch vyřazených. V průměru bylo 35 % squadronám dodaných stíhaček tvořeno těmi opravenými, v červenci to bylo dokonce 40 %. Podle Patricka Bishopa dodával zmíněný systém uprostřed července squadronám 160 opravených/rekonstruovaných letadel týdně, což by samozřejmě znamenalo, že utrpěly obrovské ztráty. Celá Civilní opravárenská organizace do konce roku 1940 opravila 4955 vraků letadel, což byla třetina veškeré letecké produkce. To je obrovské číslo.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.net

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace