Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Výrobní linka letounů Hurricane (ilustrační obrázek)
Když v červenci 1940 Josef „Beppo“ Schmidt, vedoucí 5. oddělení generálního štábu Luftwaffe, (Chef der 5. Abteilung vom Generalstab der Luftwaffe), zvaného cizí státy (Fremde Staaten), sestavoval neuvěřitelně přesný přehled o stavu a výrobě anglických stíhacích letadel, nebyl schopen správně předpovědět budoucnost. „V současnosti produkuje britský letecký průmysl okolo 180 až 330 stíhaček první linie měsíčně... Věří se, že se produkce bude spíše snižovat než zvyšovat.ˮ
Podíváme-li se na britský Harrogate Programme, tak ten předpokládal pro leden 160, únor 171, březen 203, duben 231, květen 261, červen 292, červenec 329, srpen 282, září 392, říjen 427. Skutečná produkce byla vykazována následovně: leden 157 (-3), únor 143 (-28), březen 177 (-26), duben 256 (+25), květen 325 (+64), červen 446 (+154), červenec 496 (+167), srpen 476 (+194), září 467 (+75), říjen 469 (+42). Až do dubna byla tudíž výroba pod plánem, poté začala plynule narůstat, samozřejmě na úkor budoucnosti. Jak jsme si minule řekli, Hennessyho plán nárůstu výroby nebyl ani zdaleka naplněn a zůstal jen jako naprostá fantasmagorie pouze na papíře. Beaverbrookovým (ministr letecké výroby) problémem navíc začínaly být naprosto neúnosné ztráty zničených, a hlavně vážně poškozených stíhaček, a to navzdory tvrzení ACM Dowdinga (velitel Fighter Command), že jich měl k dispozici pořád dost.
Večer 14. září 1940 vidíme u mnohých jednotek velmi nízký počet letuschopných strojů, což svědčí o vysokých ztrátách a pomalém doplňování. Je tedy jasné, že opravárenský a výrobní systém nestíhal požadavky. Pokud se podíváme na počet strojů, které se 15. září zúčastnily odražení poledního útoku Luftwaffe, zjistíme následující čísla. V prvních dvou fázích, mezi 11.05 a 11.42 bylo do vzduchu posláno 23 squadron, což při 12 letadlech na jednu, mělo tvořit 276 Hurricanů a Spitfirů. Reálně však bylo použito pouze 254 strojů, což znamená, že 22 chybělo (8 %). Zatímco dne 17. srpna bylo u bojových jednotek akceschopných 844 Hurricanů a Spitfirů, večer 14. září to bylo pouze 814. Klíčová 11. skupina disponovala před dnem bitvy o Británii (15. září) 315 akceschopnými Hurricany a Spitfiry.
Z archivních údajů, které veřejnosti představili Wood s Dempsterem v knize Narrow Margin, lze vyvodit, že situace se zálohami letadel nebyla po dlouhou dobu uspokojivá. Od 6. července do 13. září počet ze skladů okamžitě doručitelných Hurricanů klesl z 222 na 80, zatímco u Spitfirů mezi 12. červencem a 20. zářím ze 122 na 38, přičemž poté narůstal jen pozvolna. Skladové zásoby tohoto typu dosáhly u Hurricanů a Spitfirů nejnižší hodnoty v týdnu končícím 13. zářím, kdy se dostaly na 127 kusů (80 Hurricanů a 47 Spitfirů), tedy v době útoků na hlavní město zapadajícího impéria.
Hovořil-li tedy Dowding 7. září o situaci s piloty, jako o skoro kritické, mohl k tomu začít přidávat i letadla. Pokračovaly-li by ztráty stejným tempem, situace by se rychle stala neudržitelnou. K tomu naštěstí pro RAF nedošlo, hlavně kvůli počasí, nemluvě o ochabující síle Jagdwaffe. Je velmi zajímavé, že v týdnů končícím 1. listopadem, tedy v době po konci větších bojů a oficiálního trvání tzv. bitvy o Británii, stoupl počet okamžitě ze skladů vydatelných Hurricanů jen na 158, tedy přibližně na hodnotu z 9. srpna, zatímco u důležitějších Spitfirů na pouhých 50, což bylo naprosto žalostné číslo.
Výroba, opravy a ztráty Hurricanů a Spitfirů podle J. C. T. Jamese mezi 21. červencem a 26. říjnem 1940
Týden
|
Typ
|
Dodáno kontraktory
|
Opraveno Cat. 2
|
Dodáno nových a opraveno Cat. 2
|
Operační ztráty Cat. 2
|
Operační ztráty Cat. 3
|
Letecké nehody Cat. 2
|
Letecké nehody Cat. 3
|
Celkové operační a neoperační ztráty kategorie 2 a 3
|
Export
|
Letadla k okamžitému dodání
|
21.7. - 27.7.
|
Hurricane
|
65
|
23
|
88
|
4
|
5
|
13
|
8
|
30
|
24
|
177
|
21.7. - 27.7.
|
Spitfire
|
37
|
12
|
49
|
10
|
12
|
10
|
1
|
33
|
-
|
95
|
28.7. - 3.8.
|
Hurricane
|
58
|
23
|
81
|
4
|
5
|
9
|
6
|
24
|
-
|
164
|
28.7. - 3.8.
|
Spitfire
|
41
|
12
|
53
|
8
|
15
|
7
|
2
|
32
|
-
|
99
|
4.8. - 10.8.
|
Hurricane
|
58
|
19
|
77
|
2
|
14
|
9
|
3
|
28
|
-
|
160
|
4.8. - 10.8.
|
Spitfire
|
37
|
16
|
53
|
11
|
14
|
8
|
3
|
36
|
-
|
129
|
11.8. - 17.8.
|
Hurricane
|
45
|
20
|
65
|
50
|
84
|
11
|
2
|
147
|
6
|
109
|
11.8. - 17.8.
|
Spitfire
|
31
|
6
|
37
|
37
|
44
|
11
|
2
|
94
|
-
|
126
|
18.8. - 24.8.
|
Hurricane
|
73
|
16
|
89
|
38
|
45
|
10
|
5
|
98
|
30
|
86
|
18.8. - 24.8.
|
Spitfire
|
44
|
12
|
56
|
25
|
21
|
4
|
-
|
50
|
-
|
75
|
25.8. - 31.8.
|
Hurricane
|
63
|
21
|
84
|
23
|
95
|
8
|
4
|
130
|
9
|
78
|
25.8. - 31.8.
|
Spitfire
|
37
|
13
|
50
|
26
|
62
|
5
|
4
|
97
|
-
|
81
|
1.9. - 7.9.
|
Hurricane
|
54
|
25
|
79
|
57
|
81
|
8
|
5
|
151
|
7
|
86
|
1.9. - 7.9.
|
Spitfire
|
36
|
20
|
56
|
45
|
53
|
10
|
4
|
112
|
-
|
39
|
8.9. - 14.9.
|
Hurricane
|
57
|
48
|
105
|
19
|
45
|
10
|
1
|
75
|
-
|
80
|
8.9. - 14.9.
|
Spitfire
|
38
|
25
|
63
|
16
|
24
|
8
|
1
|
49
|
-
|
51
|
15.9. - 21.9.
|
Hurricane
|
57
|
45
|
102
|
22
|
37
|
7
|
3
|
69
|
-
|
99
|
15.9. - 21.9.
|
Spitfire
|
40
|
40
|
80
|
18
|
19
|
7
|
-
|
44
|
-
|
40
|
22.9. - 28.9.
|
Hurricane
|
58
|
45
|
103
|
27
|
45
|
17
|
3
|
92
|
8
|
126
|
22.9. - 28.9.
|
Spitfire
|
34
|
34
|
68
|
28
|
34
|
11
|
-
|
73
|
-
|
43
|
29.9. - 5.10.
|
Hurricane
|
60
|
31
|
91
|
23
|
30
|
7
|
7
|
67
|
-
|
111
|
29.9. - 5.10.
|
Spitfire
|
32
|
25
|
57
|
12
|
10
|
8
|
5
|
35
|
-
|
51
|
6.10. - 12.10.
|
Hurricane
|
55
|
41
|
96
|
17
|
27
|
9
|
5
|
57
|
-
|
119
|
6.10. - 12.10.
|
Spitfire
|
31
|
30
|
61
|
16
|
31
|
10
|
5
|
62
|
-
|
52
|
13.10. - 19.10.
|
Hurricane
|
55
|
38
|
93
|
29
|
30
|
13
|
6
|
68
|
-
|
137
|
13.10. - 19.10.
|
Spitfire
|
25
|
22
|
47
|
9
|
12
|
11
|
1
|
33
|
-
|
71
|
20.10. - 26.10.
|
Hurricane
|
70
|
37
|
107
|
11
|
17
|
16
|
8
|
52
|
12
|
158
|
20.10. - 26.10.
|
Spitfire
|
42
|
24
|
66
|
11
|
11
|
6
|
3
|
31
|
-
|
62
|
21.7. - 26.10.
|
Hurricane
|
828
|
432
|
1260
|
325
|
550
|
147
|
66
|
1089
|
96
|
-
|
21.7. - 26.10.
|
Spitfire
|
505
|
291
|
796
|
272
|
362
|
116
|
31
|
781
|
-
|
-
|
21.7. - 26.10.
|
Hurricane a Spitfire
|
1333
|
723
|
2056
|
598
|
912
|
263
|
97
|
1870
|
96
|
-
|
V nejtěžším období mezi 11. srpnem a 7. zářím 1940 činil zde zobrazený úbytek, po upravení čísel výroby a započítání z Kanady dovezených Hurricanů, 369 Hurricanů a Spitfirů. Započítáme-li ovšem export Hurricanů do Středomoří, chybělo jich ve skutečnosti 421. To vše při obrovském úspěchu při opravě i velmi vážně poškozených letadel. Beaverbrook totiž přikázal opravit všechny vraky, včetně těch vyřazených. V průměru bylo 35 % squadronám dodaných stíhaček tvořeno těmi opravenými, v červenci to bylo dokonce 40 %. Podle Patricka Bishopa dodával zmíněný systém uprostřed července squadronám 160 opravených/rekonstruovaných letadel týdně, což by samozřejmě znamenalo, že utrpěly obrovské ztráty. Celá Civilní opravárenská organizace do konce roku 1940 opravila 4955 vraků letadel, což byla třetina veškeré letecké produkce. To je obrovské číslo.
Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik
Zdroj: history.net