10 důležitých tipů na zvýšení bezpečnosti školáků

10 důležitých tipů na zvýšení bezpečnosti školáků
Autor fotografie: Bosch|Popisek: Ilustrační foto
10 / 09 / 2015, 17:30

Přinášíme základní tipy a rady, jak jednoduše, rychle a snadno zajistit větší bezpečnost dětí jak při jejich cestě do škol, tak i v rámci pobytu ve škole. Za ten klid na duši to stojí.

Začal nový školní rok 2015 / 2016 a do prvních tříd nastoupilo téměř 118 tisíc prvňáčků. Každý z nich, včetně jejich rodičů v těchto dnech zažívají zcela nové věci -  nová škola a spolužáci, nová cesta do škol i samotné školní prostředí, atd.

Před rodiči i dětmi stojí řada nových věcí, od logistiky dopravy počínaje, přes rozvrh domácího učení až po zajištění bezpečnosti jejich dětí při cestě do školy a v obecné rovině i v rámci jejich pobytu ve škole.

S logistikou dopravy se musí každý rodič tzv. poprat sám. Stejně tak by měl najít i ty správně fungující metody, jak motivovat své děti se vzdělávat i doma a nenechat vše jen na školu. Co však mohou rodiče dětí sami ovlivnit je zajištění nebo zvýšení bezpečnosti svých dětí. Stále totiž máme v živé paměti tragickou událost z podzimu loňského roku, kdy v budově školy ve Žďáře nad Sázavou zabila schizofrenička studenta, který bránil svou spolužačku.

Po této tragické události vydala Česká školní inspekce zprávu o průzkumu, ve kterém prezentovala, že nedostatečné zabezpečení před útočníky má u nás každá dvacátá škola. A ministerstvo se jalo připravovat minimální standard, jak by škola měla být zabezpečena. 

Připojujeme i tipy a rady na zabezpečení škol a školních budov, kde se děti vzdělávají.

Tyto tipy jsme konzultovali se zástupci českých bezpečnostních agentur, stejně tak s profesionály z bezpečnostního segmentu.

A jaké základní rady nabízejí odborníci z asociace ASIS International (Mezinárodní sdružení bezpečnostních profesionálů) nebo zástupci českých bezpečnostních agentur? Zde jsou

1.  Nepodceňujte bezpečnostní povědomí. Potřeba správného rozhodování v krizových situacích je důležitá a i děti by si měly uvědomit všechny možné rizika. Požadujte proto po vedení školy, aby alespoň jednou ročně uskutečnilo „den bezpečnosti“, který bude věnovaný bezpečnostní prevenci a postupům při krizových situacích. Tento den je ideální sestavit ve spolupráci s bezpečnostními profesionály a složkami integrovaného záchranného systému.

2.  Požadujte po škole, aby uskutečnila i bezpečnostní cvičení pro vedení školy a její zaměstnance zaměřené na koordinaci jednotlivých kroků bezprostředně po jakékoli krizové situaci. Tyto kroky by měly být i součástí informací ve školních periodikách.

3. Ptejte se, jakým způsobem je zajištěn režim bezpečného vstupu do školy, jak probíhá autorizace vstupu a jak jsou žáci i pracovníci školy seznámeni s podmínkami vstupu nebo i vjezdu do školy nebo jednotlivých budov školy. Zjistěte si, kdo a jak kontroluje jednotlivé vstupy do školy. A vše následně vysvětlete svým dětem, včetně toho, proč je to důležité. 

4. Zjistěte, jakým způsobem a jakou bezpečnostní techniku pro ochranu majetku a především dětí i zaměstnanců jednotlivé školy používají. A opět o všem informujte své děti a vysvětlete jim např. i to jak funguje daná bezpečnostní kamera. 

5. Ověřte si, jakým způsobem jsou označovány (např. visačka) návštěvy ve škole a jaké existují pravidla pro jejich pohyb ve škole. „Důležité je nepodcenit důležitost komunikace základních informací na téma bezpečnost před dětmi. Je bohužel častou chybou, že se rodiče v dobré víře snaží chránit své děti před realitou dnešního světa a ty pak neumí na krizové situace adekvátně reagovat,“ komentuje důležitost otevřené komunikace na téma bezpečnost pan Jaromír Průša, místopředseda ASIS CZ, mezinárodního sdružení bezpečnostních profesionálů. 

6.  Nespoléhejte na školu a sami naučte své děti základní telefonní kontakty, kam se případně mohou sami obrátit o pomoc. Tedy, každé dítě by mělo umět tato základní čísla tísňových linek – jednotné tísňové volání 112, hasiči 150, záchranná služba 155, policie ČR 158 a městská policie 156. A také tradiční a obecnou poučku, kterou je doporučena, že než volat obecně „pomoc“, tak spíše zkusit volat „hoří“, na což reaguje (bohužel) daleko více lidí.

7.  Samozřejmostí, pro samotné zvýšení bezpečnosti děti, by mělo být nejenom popsané oblečení dětí s uvedením telefonického kontaktu na rodiče, ale třeba také jednoduchá pomůcka ve formě nošení náramku s uvedením kontaktu. Obdobnou službu už nabízejí např. bezpečnostní agentury v obchodních centrech, kde dochází často, vzhledem k velké koncentraci lidí, ke ztrátě kontaktu mezi rodičem a dítětem. Bezpečnostní strážce díky této jednoduché bezpečnostní pomůcce zná rychle kontakt na rodiče ztraceného dítěte. Velkou účinnost této jednoduché bezpečnostní pomůcky potvrzuje i Oldřich Rutar, zástupce společnosti M2C, která zajišťuje bezpečnostní služby ve více jak 120 obchodních centrech v České i Slovenské republice a dalších evropských zemích. Díky náramku se jménem dítěte a telefonickým číslem se společnosti M2C podařilo v samotné České republice v roce 2014 velmi rychle předat přes 900 ztracených dětí v obchodních centrech rodičům, kteří zoufale hledali své děti. Díky rychlé reakci strážců a pracovníků společnosti M2C s kamerovým systémem, byly tyto děti bezprostředně v OC nalezeny. 

8.  Má-li vaše dítě k dispozici i chytrý telefon, tak v současné době existuje řada aplikací, které umožňují rychlou a bezproblémovou komunikaci mezi rodičem a dítětem bez nutnosti si volat nebo psát SMS zprávy. Např. díky jednoduché mobilní aplikaci „M2C Help“ budete neustále ve spojení se svými dětmi, které mají chytré mobilní telefony s přístupem k datovým službám a aktivním GPS modulem. S funkcí „Jsi v pořádku?“ budete během okamžiku znát odpověď vašeho dítěte (dítě odpoví jedním stisknutím tlačítka) a souběžně s ní se vám odešle i informace o místě, kde se vaše dítě nachází, což se graficky zobrazí na mapě. Je to rychlá, efektivní komunikace a jak už to bývá, tak tuto funkci ocení vaše děti, až budou mít své děti.

9.  V neposlední řadě se i ptejte vedení školy, má-li zpracovaný Plán pro krizové situace, jehož součástí je prioritizace jednotlivých fází krizových situací, včetně základní postupů v komunikaci se žáky, rodiči a médii. Zde více než jinde platí, že je třeba být připraven, abych následně nebyl zaskočen. 

10.  I s ohledem na tragické události, které už zasáhly i české školství, zásadním způsobem vzrůstá potřeba mít ve školách i místnosti „safe haven“, tedy bezpečná místa při evakuaci uvnitř objektu škol. Místa, kde bude jak pro děti, tak i personál školy bezpečným zázemím. 

A na závěr doporučení všem rodičům od bezpečnostních odborníků, které shrnuje do několika vět provozní ředitel agentury M2C, Oldřich Rutar.

„Je důležité, aby se do zajištění bezpečnosti aktivně zapojili i rodiče. Vždy je vhodné sledovat okolí dětí a hovořit s nimi. Zjistit si jak se ve škole cítí, co dělají, kde byly a jak tráví i volný čas. Případně je navést, aby se sami nebáli prověřit jednotlivé bezpečnostní opatření. Často stačí zazvonit na dveře školy, nepředstavit se, a jen říci jméno dítěte. Pokud se jim dveře otevřou, je to špatně a je třeba na to vedení školy upozornit,“ prezentuje Oldřich Rutar z M2C jednoduchou formu zkoušky, jak si ověřit základní zabezpečení a autorizaci vstupu do škol.

 

 

Tagy článku