25. výročí elektronického obchodování. Pět předpovědí pro e-commerce na příštích pět let

25. výročí elektronického obchodování. Pět předpovědí pro e-commerce na příštích pět let
Autor: pixabay.com
06 / 10 / 2019, 07:30

Historie online prodeje se začala psát v srpnu 1994, tedy před 25 lety. Předmětem první známé bezpečné online transakce bylo Stingovo sólové album „Ten Summoner‘s Tales“. Dnes, o čtvrt století později, je vlivem rozvoje elektronického obchodu vše jiné: způsob nakupování, cestování, stravování a dokonce řízení podniků. Spotřebitelé mají mnohem jednodušší život. Jaká budoucnost tedy elektronické obchodování čeká?

1. Záleží nejen na zboží, ale i na idejích

Spotřebitelé budou věnovat pozornost nejen samotnému zboží, ale také hodnotám a vizím firem od nichž nakupují. Pro zákazníky bude také důležité, zda svými nákupy podporují národní hospodářství, kulturu nebo místní komunity. Globálně je reprezentantem takových postojů Generace Z  - 76% jejích členů se obává dopadu lidstva na planetu, zatímco 60% z nich chce, aby jejich práce ovlivnila svět[1]. Jejich pohled na svět také ovlivňuje jejich nákupní preference 

2. Umělá inteligence, reálná zkušenost

Umělá inteligence stále více proniká do našeho každodenního života. Spolu s rostoucím objemem zpracovávaných dat vytvářejí algoritmy založené na AI řadu dalších příležitostí, a to i v oblasti elektronického obchodování. Již 78 % značek zavedlo řešení umělé inteligence a virtuální reality nebo tak plánuje učinit do roku 2020 s cílem zkvalitnit obsluhu svých zákazníků. Výsledkem těchto snah jsou mimo jiné personalizovaná doporučení produktů zobrazovaná na stránkách webového obchodu nebo v e-mailových newsletterech. Virtuální realita časem umožní elektronickým obchodům nabízet možnost vyzkoušet oblečení.

3. Prodej na sociálních sítích

Spotřebitelé vychovávaní v éře online a mobilního obchodování mají vyšší nároky - chtějí, aby je firmy aktivně oslovovaly tam, kde se pohybují oni. Moderní generace spotřebitelů tráví v průměru dvě hodiny denně na sociálních sítích[2]. Prodej na sociálních sítích však nespočívá pouze v reklamách na slevové akce nebo nabídce bazarového zboží, ale také v možnosti zakoupit nové originální zboží přímo z těchto stránek. Před nákupem v e-shopech si čtyři z deseti uživatelů ověří vyhlédnuté zboží na sociálních sítích. Vzhledem k rychlému rozvoji příležitostí propagace produktů na sociálních sítích je další expanze internetových obchodů do této oblasti jen otázkou času.

4. Elektronické okno do světa pro malé a střední podniky

Online obchod neustále nabízí neuvěřitelné příležitosti pro rozvoj malých a středních podniků. Ty z nich však neprofitují naplno - v České republice pouze 24% malých a středních podniků využívá příležitostí prodejem svých produktů a služeb online. Mezitím, jak ukazují údaje PayPal, mají přeshraniční prodejci mnohem vyšší tempo růstu (14,3%) ve srovnání s těmi, kteří působí pouze místně (2%)[3]. Potenciál trhu je značný, zejména uvážíme-li možnost oslovit zákazníky doslova z celého světa – letos dosáhne hodnota globálního elektronického obchodu téměř 2 bilionů dolarů[4].

5. Neustálá ostražitost

Jedním z pilířů elektronického prodeje je bezpečnost dat - a její význam pro obě strany obchodního vztahu dále poroste. Informovanost spotřebitelů a jejich zájem o ochranu soukromí na internetu stoupá. Právní předpisy, jako je GDPR nebo PSD2, jim poskytují nástroje na ochranu citlivých údajů a stanoví pro e-shopy přísné sankce za nedodržení povinností v oblasti kybernetické bezpečnosti. Bude však nanejvýš důležité zachovat rovnováhu mezi vysokými nároky na bezpečnost a komfortem online nakupování.

Před 25 lety by si nikdo nepomyslel, že by online obchody mohly jednou zcela nahradit tradiční prodejny. Umělá inteligence, virtuální realita a další moderní technologie nás tomuto přelomovému okamžiku přibližují. Vývoj trhu nezpomaluje – naopak, firmy se budou neustále předhánět ve zdokonalování nákupního procesu s cílem zvyšovat spokojenost zákazníků.

 

O společnosti PayPal

PayPal zůstává v čele revoluce digitálních plateb více než 20 let. Díky využití technologie se finanční služby a obchod staly pohodlnějšími, dostupnějšími a bezpečnějšími. Platforma PayPal umožňuje více než 286 milionům spotřebitelů a obchodníků na více než 200 trzích, aby se připojili a prosperovali v globální ekonomice. Pro více informací navštivte paypal.com.

 



[1] Sparks & Honey

[3] PayPal

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace