27. května 1941 se potopil Bismarck, Hitlerova chlouba

27. května 1941 se potopil Bismarck, Hitlerova chlouba
Autor: „Bundesarchiv Bild 193-04-1-26, Schlachtschiff Bismarck“ od Bundesarchiv, Bild 193-04-1-26 / CC-BY-SA. Licencováno pod CC BY-SA 3.0 de via Wikimedia Commons|Popisek: Bismarck v roce 1940
27 / 05 / 2015, 14:45

Bitevní loď Bismarck, mnohými považovaná za jednu z nejlepších bitevních lodí 2. světové války se potopila v Severním Atlantiku poblíž Francie.

Bismarck byl projektován jako vlajková loď znovuzrozeného německého námořnictva, které přišlo o všechny bitevní lodě po prohrané 1. světové válce. Spuštěna na vodu byla 14. února 1939 za účasti samotného Adolfa Hitlera.

Spuštění Bismarcka na vodu

241 metrů dlouhá loď o výtlaku přes 50 000 tun s posádkou 2 092 mužů vyplula na svou první a jedinou válečnou akci jménem Rheinübung 14. května 1941 pod velením viceadmirála Günthera Lütjense. Cílem bylo proniknout na volný oceán a ničit spojenecké konvoje. Loď společně s těžkým křižníkem Prinz Eugen byla pronásledována prakticky celou britskou Home Fleet, která se rozdělila na dva svazy.

24. května došlo k první bitvě, během které byl potopen britský bitevní křižník HMS Hood, z posádky 1421 mužů se zachránili pouze 3 námořníci, druhá britská loď Princ of Wales byla poškozena. Bismarck ztratil díky poškození asi 1 000 tun paliva.

Pak Bismarck štěstí definitivně opustilo 26. května, kdy letadla Fairey Swordfish z letadlové lodi Ark Royal zaútočila na Bismarck torpédy a po dvou zásazích přestala být loď ovladatelná.

27. května dostihl britský svaz ochromenou loď a v 8:47 zahájily britské bitevní lodě Rodney a King George V. palbu. První zásah se povedl lodi Rodney, jejíž granát ráže 406 milimetrů Bismarcka zasáhnul již v 8:57.

Okolo 10. hodiny přestal zničený Bismarck střílet a v 10:45 se potopil.

Dodnes panují dohady, zda byla loď potopena Brity, nebo z obav, že by Bismarck padl do britských rukou, byly otevřeny ventily na dně lodi. Expedice Jamese Camerona k lodi zatím ukazuje spíše na variantu řízeného potopení.

Z celé posádky přežilo pouze 115 mužů.

Zdroj: history.com, Wikipedie

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace