A-10 vs. F-35

A-10 vs. F-35
Popisek: Kdo je lepší kamarád amerického vojáka?
07 / 05 / 2016, 12:45

Ve Washingtonu zuří debata na téma, zda stroj 5. generace F-35 může nahradit v bojích osvědčený útočný letoun A-10. Testovací piloti F-35 z letecké základny Edwards mohou říct svůj názor na tuto problematiku. Takže která platforma je lepší na ochranu vojáků: A-10 nebo F-35?

Velitel Raja Chari, který začínal jako letec s F-15 a nyní je ředitelem integrovaných testovacích sil F-35 a velitel 461. testovací letky sdělil serveru Defense News asi toto.

„Musíte jasně definovat, co přesně myslíte, když mluvíte o CAS, tedy blízké letecké podpoře. Tak, jak definujete tuto otázku, dramaticky ovlivní odpověď, se kterou přijdete, "řekl Chari v úterý, po svém nejnovějším zkušebním letu s F-35. "Mluvíte o CAS v prostředí s nízkým ohrožením, nebo CAS ve vysoce rizikovém prostředí? Zjednodušeně řečeno, hrozí napadení stroje či ne?"

Buzz the Photog

Pokud by americké síly bojovaly v rizikovém prostředí, A-10 nepřipadá v úvahu, řekl Chari. Zatímco Warthog funguje dobře v Iráku a Afghánistánu, kde je nebe bezpečné, není vhodný pro provoz proti sofistikovanějším systémům protivzdušné obrany.

„Velitelé mohou poslat A-10 do rizikového bojiště, ale mohou to udělat jen jednou," řekl Chari.

Kritici programu F-35 jako náhrady A-10 často argumentují tím, že A-10 může zůstat nad bojištěm 90 minut, v porovnání s F-35A, která by tam mohla být jen 20-30 minut. Podle Chariho, ale tam, kde nehrozí protivzdušná obrana a může být ve vzduchu tanker, se doba i pro F-35 prodlouží na hodinu a půl.

F-35A in Flight

Tady si tedy velitel Chari poněkud protiřečí, protože mluví o nasazení v prostředí proti technicky méně vyspělému protivníkovi. Proti Rusku nebo Číně by to asi nefungovalo… Takže A-10 má vlastně pořád opodstatnění.

"Pokud mluvíte méně rizikovém prostředí, což by bylo jediné místo, kde byste mohli udělat srovnání s A-10, budete mít tankery, takže je to vše trochu diskutabilní," řekl Chari. "Dalo by se snadno dostat do 90 minut, pokud jste 15 minut od místa, kde máte zasáhnout."

U běžných operací proti skupině Islámského státu v Iráku a Sýrii, velitelé používají různé platformy pro provádění CAS: A-10, F-15, B-1 a bezpilotní prostředky MQ-9 Reaper. S F-35 budou stejné výhody jako u F-15 – dostanete se k cíli rychleji, než s A-10, a máte také větší zbraň, uvedl Chari.

Zde to redakci SM opět nedá – jakou větší zbraň má F-35 k dispozici, než A-10???

"Nechci bagatelizovat A-10, je to úžasná platforma, ale také musíte znát úlohu, kterou je schopna provést," dodal Chari.

Velkou otázkou také zůstává, zda si v miliardovém byznysu okolo programu F-35 udělal čas a zeptal se vojáků na zemi, co je pro ně nejlepší...

Zdroj: Defense News

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace