Aby Rusko neukradlo všechno obilí na Ukrajině, pomáhá i ČD Cargo
Autor fotografie: ČD Cargo|Popisek: Siemens Vectron společnosti ČD Cargo
Siemens Vectron společnosti ČD Cargo odvezl prvních 1800 tun obilí z Ukrajiny; transport, který na vlastní pěst dává dohromady, aby se z Ukrajiny navzdory ruské blokádě dostalo do světa a zabránilo se tak hladomoru.
Skvělý počin! Ale bude potřeba víc.
Hlavní problém je v tom, že Ukrajina používá ruský železniční systém (nejde jen o rozchod kolejí 1520 vs. 1435 mm, těch rozdílů a nekompatibilit je celá řada) a do EU z Ukrajiny vedou jen dvě tratě, když nepočítáme příhraniční překladiště jako je Čierna nad Tisou, Záhony nebo Przemyśl: širokorozchodná trať do Dąbrowy Górniczej (poblíž Katowic) a širokorozchodná trať do Hanisky pri Košiciach. Ta druhá je naprosto nepoužitelná, protože z ní není jak a kam obilí přeložit efektivněji, než v pohraničních stanicích, ta polská potenciál má, překonává totiž splavnou Vislu. Potíž je, že na daný úsek Visly můžou jen lodě nejnižší ponorové třídy, takže i když se obilí může do Gdańsku dostat tudy, taky ta kapacita nebude nic moc. Ale terminál by se tam dal celkem rychle postavit. Jenže ouha, ta trať je jednokolejná a neelektrifikovaná.
Jsme na tohle naprosto nepřipravení. Je celkem škoda, že byl po roce 2014 odpískán projekt širokorozchodné trati z Ukrajiny přes Maďarsko do Vídně, protože po Dunaji by se to vozilo lépe, ale ta trať nebyl projekt, který by Rakousko a Maďarsko dělaly primárně s Ukrajinou, ale... s Ruskem. V době příprav se mluvilo o strategické hrozbě, protože Ukrajina tehdy byla Janukovičova a směřovala opatrně na východ, a po Euromajdanu se projekt odpískal, protože se tudy z Ruska (o co mělo zájem Rakousko a Maďarsko) nic vozit nedalo. V dnešní situaci by to bodlo. I když... Myslíte, že by Orbán dovolil vozit přes Maďarsko do Rakouska ukrajinské obilí? Dost o tom pochybuji.
Takže i když samozřejmě "kol ha kavod" ČD Cargo, pořád je to jen malá náplast na obří problém.
Autor: Andrej Ruščák
Tagy článku