Digitální transformace je největší výzvou současného retailu. Umožňuje pohodlný vícekanálový prodej, nabídky na míru i zážitky virtuální reality. Dnes je již jisté, že prodejci ignorující digitální trendy dříve či později skončí.
Dejte službu způsobem, který zákazník preferuje
Největším trendem a zároveň výzvou pro celý segment retailu je přechod do plnohodnotného Omnichannel byznysu. „Zde dnešní zákazník neřeší, zda se pohybuje v online shopu, mobilní aplikaci či stojí v kamenném obchodě. Očekává, že dostane konzistentní informaci přes všechny kanály,“ říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti Mibcon.
Hranice mezi jednotlivými prodejními kanály mizí. Zákazníci je přestávají vnímat odděleně, berou je jako jeden celek. Je normální objednat si zboží online a následně si je vyzvednout na pobočce, stejně tak je normální přijít do obchodu a zjistit, že i když tam daný produkt nemají, mají ho jinde a pošlou mi ho domů.
Omnichannel je zkrátka realitou dneška a naprostou nutností pro budoucnost. Nicméně ani ten nejlepší nástroj nemá kouzelnou moc všechny výzvy Omnichannel vyřešit. „Ruku v ruce s implementací musí jít změna strategie, procesů a uvažování celé firmy,“ doplňuje Dědina.
Nabídky na míru
Nástup technologií přináší do nabízení zboží a služeb nové fenomény. Markantní je rostoucí důraz spotřebitelů na služby na míru, které již technologie bez problémů umožňují vytvořit.
Zkušenosti společnosti Mibcon ukazují, že již dnes se každý pátý prodejce vážně zajímá o nákup technologií, které umožňují sestavovat nabídky zákazníkům zcela na míru. Nejmladší spotřebitelská generace, mileniálové, je dokonce od prodejců vyžaduje.
K vytvoření přístupu a služby na míru však firmy potřebují od zákazníků hodnověrná data a informace. Ty zatím zákazníci paradoxně - zejména v obavě o bezpečí svého soukromí - příliš nechtějí poskytovat.
Virtuální a rozšířená realita
Některé technologické novinky a vychytávky jsou pro firmy spíše otázkou prestiže a možnosti se zviditelnit, ale kdo je začne reálně používat v praxi, bude mít před ostatními obrovský náskok. „Potenciál tu totiž je obrovský, ale je k němu ještě kus cesty. Doba reálného využití se blíží a nejdále je v tomto směru fashion byznys,“ říká Ondřej Dědina, Mibcon.
Aplikací nejmodernějších technologií do módního byznysu se ve světovém měřítku zabývá společnost Accenture, která své nejnovější závěry každoročně shrnuje ve své studii Technology Vision a je partnerem programu New York Fashion Tech Lab 2018. Podílí se tak například na vývoji mobilních kamerových technologií či platformy virtuální reality pro zážitkové nakupování.