Americké tanky budou v Polsku od roku 2016

Americké tanky budou v Polsku od roku 2016
Autor fotografie: US Army|Popisek: Americký tank Abrams M1A2
11 / 10 / 2015, 10:45

Tankový prapor by měl být v Polsku umístěn pro potřeby předsunutých sil NATO.

Informaci přinesly polské noviny Gazeta Wyborza. Dohoda o umístění amerických jednotek v Polsku byla mezi USA a představiteli Polska uzavřena ve čtvrtek v Bruselu. V Polsku se tedy najde místo pro obrněný prapor, sklady munice, pohonných hmot a náhradních dílů.

Polsko očekává, že jejich obrněné prapory vybavené německými tanky Leopard 2 budou cvičit společně s americkými jednotkami tanků Abrams.

M1 Abram Tank Live Fire

V úvahu připadají objekty v Łasku, Drawsku Pomorskim, Skwierzynie, Ciechanowie a Choszcznie.
Podle polského náměstka ministra obrany Roberta Kupieckeho budou Američani v Polsku na základě smlouvy o podmínkách pobytu, základny ale zůstanou pod polskou jurisdikcí.

Charakteristiky tanku Abrams

Hlavní bojový tank M1 Abrams je nástupce předchozího amerického tanku M60 Patton. Výrobcem tohoto tanku je firma General Dynamics, konkrétně její divize Land Systems. V konstrukci tanku je kladen důraz na ochranu posádky, vysokou přesnost (one shot, one kill) a vysokou pohyblivost. Americká armáda používá 3 verze tohoto tanku: M1 (původní verze), M1A1 (vylepšena byla především palebná síla a ochrana posádky, dnes nejpoužívanější verze) a M1A2 (bylo zdokonaleno elektronické vybavení). Tank je pojmenován po generálovi Creightonovi Abramsovi (americký generál ve vietnamské válce).

Tank Abrams je vybaven dvoukompresorovou plynovou turbínou Avco Lycoming AGT1500C, s výkonem 1119 kW (1500 hp). Zrychlení z 0 na 32 km/h trvá pouhé 7,2 s. Turbína zaručuje vysokou pohyblivost a také se vyznačuje velmi tichým chodem (proto přezdívka „Šeptající smrt“). Výhodou turbíny je její snadná vyměnitelnost v polních podmínkách a možností výběru paliva (turbína může spalovat benzín, naftu, ale klidně i petrolej apod.). Nevýhodou je pak obrovská spotřeba – na 1 galon (3,79 l) neujede ani 0,6 míle (1 km)

Posádka 4 (řidič, střelec, nabíječ, velitel)
Délka 9830 mm (s kanónem dopředu)
9030 mm (s kanónem dozadu)
7925 mm (délka korby)
Šířka 3658 mm (s kryty pásů)
3480 mm (bez krytů pásů)
Výška 2885 mm (max.)
2475 mm (výška po věž)
1 727 mm (výška korby)
Hmotnost 54,6 t (verze M1)
57,1 t (verze M1A1)
63,1 t (verze M1A2)

Pancéřování a výzbroj
Pancéřování vrstvený, na kritických místech zesílen ochuzeným uranem
Hlavní zbraň M68 (105 mm, drážkovaný vývrt, verze M1)
Rheinmetall L44 (120 mm, hladký vývrt, verze M1A1 a M1A2)
Sekundární zbraně spřažený kulomet M240 (7,62×51mm)
nabíječův kulomet M240 (7,62×51 mm)
velitelův kulomet M2HB (12,7×99 mm)

Pohon a pohyb
Pohon plynová turbína Avco Lycoming AGT1500C
1119 kW (1500 hp)
Odpružení torzní tyče
Max. rychlost 72,4 km/h (verze M1)
67,6 km/h (verze M1A1 a M1A2)
Dojezd 465 km (na komunikaci)
cca 340 km (v terénu)

Zdroj: Gazeta Wyborza, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.