Armáda i hasiči potřebují domácí techniku schopnou projet každým terénem, říká ředitel marketingu společnosti Tatra Trucks

Armáda i hasiči potřebují domácí techniku schopnou projet každým terénem, říká ředitel marketingu společnosti Tatra Trucks
Autor: foto: redakce|Popisek: Kamil Košťál, ředitel marketingu Tatra Trucks a.s.
03 / 03 / 2021, 11:00

Společnosti Tatra Trucks se přes globálně složitou situaci v loňském roce dařilo více než plnit závazky vůči svým zákazníkům. V Kopřivnici vyrobili a odběratelům dodali bezmála 1200 vozidel, z nichž přibližně 60 % zamířilo do zahraničí. Marketingového ředitele společnosti Kamila Košťála jsme se zeptali mj. na to, s jakými překážkami se museli ve firmě potýkat. Zajímala nás také spolupráce s AČR a poměr výroby pro civilní a obranný sektor.

video: youtube SM

  • Minulý rok byl pro automobilky pro celém světě velmi náročný. Kolik vozů Tatra Trucks v minulém roce vyrobila a jaké měla původní plány?

Cílem společnosti bylo vyrobit 1146 vozidel a vyrobili jsme jich celkem 1186. Povedlo se nám tedy vyrobit více, než jsme plánovali a překročili jsme i ekonomické výsledky.

  • Přes složitou pandemickou situaci ve světě se tedy Tatře podařilo v roce 2020 plnit závazky a dodávat vozidla zákazníkům po celém světě. Jaké jste zaznamenali potíže a překážky pro chod firmy a jak jste jim čelili?

Největší překážky pro nás byly výpadky u dodavatelů během první vlny COVID-19, kdy jsme museli velice flexibilně měnit plát podle toho, jaké díly jsme měli k dispozici. Pokud jde o druhou vlnu, která proběhla na podzim a v podstatě trvá dodnes, tady jsme se setkali s výpadkem zaměstnanců, a to jak v naší společnosti, ve výrobě, tak u dodavatelů. To znamená, že jsme museli upravovat výrobní plán podle disponibilních kapacit.

Co se týče zaměstnanců v technických pozicích, tam jsme to řešili formou home office, takže tam problémy víceméně nebyly. To, co nám trošičku chybělo, byl kontakt se zákazníkem, protože tenhle obor je hodně o důvěře, a v okamžiku, kdy nemáte osobní kontakt, tak to žádná videoprezentace nenahradí.

  • Jak důležitým partnerem je pro Tatru česká armáda a hasičský záchranný sbor? Jakým způsobem provoz těchto vozů v první linii podporuje?

Jak armáda, tak hasiči potřebují techniku, která je schopná projet jakýmkoli terénem, za jakýchkoli podmínek. Proto jsou pro Tatru velice důležitými partnery. Pokud jde o dnešní situaci, tak my jsme byli schopni nabídnout jak armádě, tak hasičům okamžitý servis, stejně jako okamžité dodávky náhradních dílů, v okamžiku, kdy by to potřebovali.

Snažíme se přesvědčit jak hasiče, tak armádu, že je výhodné mít domácího dodavatele vozidel, či jakékoli jiné techniky, protože v okamžiku potřeby jsme schopni dodat, cokoli je potřeba. Setkali jsme se i s tím, že jednotky, které měly zahraniční vozidla, v okamžiku, kdy zahraniční dodavatel zavřel závod, nebo se zavřely hranice, tak nebyly schopné stejné potřeby naplňovat.

  • Vidíme vojáky během pandemie v plném nasazení, přičemž vedle nových tatrovek využívající i mnoho starých modelů. To je na jednu stranu dobrým vysvědčením pro vaše automobily, nicméně letité vozy nemohu sloužit donekonečna. Máte objednávky na další vozy pro AČR a jaká je s armádou spolupráce, popřípadě jaké jsou vyhlídky do budoucna?

Spolupráce s Armádou České republiky je na výbornou. Co se týče techniky, my bychom byli velice rádi, kdyby naši vojáci jezdili v nejmodernější technice. A to jak kvůli užitným vlastnostem, tak třeba dostupnosti náhradních dílů. Proto nás samozřejmě mrzí okolky, které jsou kolem rozpočtu. Protože armáda není jen o nějakých vojenských operacích, ale armáda plní řadu důležitých úkolů i v různých krizových situacích, jako je třeba nyní. Proto neschválení rozpočtu na novou techniku bereme trošičku i jako neúctu, jak vůči armádě samotné, tak vůči lidem, kteří pro armádu pracují.

  • Dá se říci, v jakém poměru se v posledních letech pohybuje výroba Tatry pro civilní a obranný sektor?

Dlouhodobě poměr dodávek pro armádu a pro civilní sektor a hasiče je zhruba padesát na padesát. Výhodou tohoto rozložení je, že v obou těchto sektorech v různých letech ta poptávka je různá, a nám to pomáhá vybalancovat dodávky. Další výhodou je to, že veškeré věci, které vymyslíme pro jeden sektor, můžeme samozřejmě aplikovat i pro ten druhý, ať již se jedná o civil, nebo o armádu.

  • Aby se dnešní automobilky byly schopné udržet na trhu, musejí přicházet s novými technologiemi a rovněž plnit náročné technické požadavky, aby vyhověly nárokům zákazníků. Můžete třeba jen naznačit, jaké novinky Tatra připravuje pro příští léta?

Co se týče legislativních požadavků, jsme zapojení do projektů, kde se snažíme stávající spalovací motory nahradit pohony alternativními, ať již jde o vodíkové články, případně s využitím baterií.

Co se týče požadavků zákazníků, zde se setkáváme s požadavky na nárůst komfortu kabiny jako takové, a vozidla samotného. A dále se zavedením různých elektronických systémů, které asistují řidiči, pomáhají zvyšovat bezpečnost provozu, a správcům vozového parku pomáhají zvyšovat efektivitu provozování vozidel.

  • Tatra se dlouhodobě a pečlivě stará o svou tradici a historické dědictví. Jeden z posledních projektů v této oblasti potěšil nejen fanoušky železnice – rekonstrukce Slovenské strely ze 30. let, dodnes jednoho z nejrychlejších železničních motorových vozů domácí konstrukce.  Kdy se Slovenská strela vrátí do Kopřivnice a kdy ji bude moci veřejnost vidět v celé své kráse?

Slovenská strela měla původně dorazit do depozitu ke konci loňského roku. Nicméně vzhledem k tomu, že se jedná skutečně o historickou památku, je třeba ji důkladně otestovat, tak, aby v budoucím provozu nevykazovala nějaké chyby. Proto prochází každý měsíc důkladnými provozními zkouškami, kdy jde provozní rychlostí 130 km/h. Zkoušky by měly být ukončeny někdy v průběhu února a předpokládáme, že bude moci dorazit do depozitu v průběhu března.

  • Připravuje se také otevření nové muzeum vozů Tatra. V jaké fázi je tento projekt?

Projekt je v takové fázi, že budova jako taková je již hotová. Od února probíhá návoz exponátů a předpokládáme oficiální otevření v létě letošního roku. Doufáme, že situace kolem covidu bude taková, že budeme moci muzeum otevřít s plnou parádou.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace