Asie chce letouny páté generace, ale ne ty ruské

Asie chce letouny páté generace, ale ne ty ruské
Autor: Alan Wilson CC BY-SA 2.0|Popisek: Ilustrační foto T-50
22 / 02 / 2016, 17:00

Ono totiž vypadat jako letoun nové generace neznamená, že T-50 je pátou generací, nějak se pozapomnělo na kvalitní elektroniku "páté generace".

Singapore Airshow 2016 ukázal, že mezi zeměmi tohoto regionu je o tato letadla zájem a mnoho leteckých sil by rádo letouny páté generace nakoupilo.

Hodně ale záleží na úhlu pohledu, zda letoun do této kategorie zapadá či ne. Ruský průmysl trvá na zařazení stroje Su T-50 do páté generace, ale pečlivý pohled na tento program ukáže, že se jedná o hru se slovíčky a podle zástupců amerického obranného průmyslu jde o mnohem více, než jen vizuálně vypadat jako pátá generace.

pakfa-03

Ruské think-tanky se domnívaly, že přirozenými kupci tohoto stroje se stanou státy, které operují letitou sérii Su-27/30 „Flanker“ – tedy Indonésie, Malajsie či Vietnam. Čína si vyvíjí vlastní stroje nové generace, Chengdu J-20 a Shenyang FC-31.

Psali jsme: Rusko-indické vojenské projekty krachují

Nejen Američani ale pochybují o T-50 – ruští odborníci seznámení se stavem programu T-50 tvrdí, že T-50 bude mít na asijských trzích nevýhodu vzhledem k nízkému počtu elektroniky páté generace a samozřejmě ceně, která bude vyšší než u poslední verze Su-35 „Flanker E“ objednané Čínou a Indonésií.

Jak radar NIIP Irbis, tak motor NPO Saturn 117S, které prototypy T-50 mají, jsou úplně stejné jako ty, které jsou nainstalovány v Su-35. Mnohá avionika na palubě T-50 a Su-35 je stejná. Výrobní T-50 bude mít podle všeho jen evoluční vylepšení přístrojů oproti Su-35, říkají specialisté.

Takže otázka na konec „Proč kupovat T-50, když můžu mít levněji v podstatě totéž, akorát s označením Su-35?“

Psali jsme: Američtí zbrojaři dominují, Rusko druhé, Evropa vyklízí pozice

Zdroj: IHS Jane´s

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace