ASIS talkshow - Jan Brož o trendech v zabezpečovacích systémech

ASIS talkshow - Jan Brož o trendech v zabezpečovacích systémech
Popisek: Jan Brož
25 / 03 / 2021, 17:00

V rámci ASIS talkshow představujeme Jana Brože.

Jak dlouho pracujete v oboru, a jak jste se dostal k zabezpečovacím systémům?

Já jsem dlouhou dobu strávil v soukromé bezpečnostní agentuře, kde byl základem guarding a technologie spíše doplňkem. V roce 2012 jsem navštívil veletrh Security Essen a viděl jsem tu obří invazi čínských kamerových systémů, kterou dnes přetavili v naprostou tržní dominanci. Nic proti tomu, sám jsem pro jednoho čínského výrobce pracoval, což byla jedinečná zkušenost. O hardwaru žádný pochyb, software/firmware trošku pokulhává, což přikládám absenci strukturovaného myšlení.

Práce pro výrobce mě ve finále zaujala nejvíc a dnes dělám pro Johnson Controls International (JCI) na divizi Tyco Intrusion Security, kde zodpovídám za distribuci zabezpečovacích systémů v části východní Evropy.

Kdo se má v těch korporátech vyznat?

V poslední době jsme svědky velkých akvizic. JCI koupil v roce 2016 celé Tyco a udělal z něj svoji Security divizi. Minulý rok koupil Google podíl u tradičního amerického poskytovatele bezpečnosti ADT. A výrobce Hikvision koupil největšího baltického security distributora BK Group.

Všiml jsem si, že ČR patří ve vaší tabulce také do východní Evropy. Čím je český trh specifický?

I když se vám to možná nezdá, Češi jsou ochotni zaplatit za technologickou kvalitu. Východní Evropa je daleko více citlivá na cenu. Třeba Maďaři utratí peníze za dobré jídlo, ale domů si pořídí to nejlevnější zabezpečení.

Řekněte mi, jaké trendy sledujete přímo v zabezpečovacích systémech?

Tady jsou dvě rozdílné oblasti. Komerční nebo řekněme průmyslový sektor se moc nemění, je věrný tradičním značkám a drátovým instalacím. DSC tady má například novou řadu PRO od které se očekává, že bude silně konkurovat nejznámější Galaxy.

Daleko zajímavější je to v residenčním sektoru. Výrobci se teď hodně zaměřují na domácnosti, protože tady je daleko větší celkový objem tržeb. Dřív, když byl v domě poplach, zavolalo nám to na telefon nebo poslalo smsku. Ta představa je dneska směšná asi jako černobílá televize. Poplachy nám chodí na mobilní aplikaci, kde můžeme celý systém sledovat a ovládat. A nejenom zabezpečení, ale také kamery a celou domácí automatizaci, světla, vytápění, zámky. Centrální jednotka s dotykovou obrazovkou ve velikosti tabletu je pak často i doplňkem domácnosti, a to bez rizika ztráty bezpečnosti. V tom vyniká např. IQ Panel od Qolsys, který si podmanil trh v Americe a míří do Evropy.

Podobně směšná začíná být i představa toho, že k nám domů přijde montážník a bude tam lištovat kabeláž. Jasným trendem jsou obousměrné, šifrované bezdrátové systémy. Tady vyniká izraelská technologie PowerG, která dokonce přeskakuje frekvence (frequency hopping) v případě přirozeného rušení a eliminuje tak mnoho planých poplachů.

Hádám, že v rezidenčním sektoru je v Česku nejsilnější Jablotron?

Ano, máte pravdu, v průmyslovém sektoru není tak silný, ale v residenčním je téměř monopolní. Jablotron i hodně exportuje, ale v zahraničí není zdaleka tak silný jako v ČR.

Tkví jeho úspěch v efektu domácí značky, dávají uživatelé přednost domácímu výrobci?

Řekl bych, že minimálně. Jako laik by člověk řekl, že rozhoduje poměr ceny a kvality, design nebo právě domácí značka. Ve skutečnosti za úspěchem Jablotronu ale stojí obchodní model, jehož základem je spojení výrobce a dohledového centra. Ten model je dále dokonale propracovný, distributor jenom posouvá krabice s minimální marží, a montážník instaluje jako divý, protože on vydělává ty nejlepší peníze. Ten, kdo rozhoduje, jaká značka skončí u vás v baráku totiž nejste vy, ale montážník (smích).

Proč tedy neuděláte to samé, když tomu tak rozumíte?

To je právě ono, já jsem výrobce, ale nemám dohledové centrum. K tomu se potřebuji spojit se silným dohledovým centrem, s někým kdo má jméno a chce tomu věnovat nějaké úsilí. Já tady chodím už několik let s otevřenou náručí, ale ještě jsem nepotkal někoho, kdo by řekl „jdeme do toho!“. Tak, to jsem si trošku postěžoval, ale hlavně doufám, bude čtenáře článek bavit. Děkuji za rozhovor a přeji všem hodně zdraví a štěstí na dobrého montážníka 😊

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace