Austrálie chce nové Raptory F-22

Austrálie chce nové Raptory F-22
Autor: John Dibbs Code One|Popisek: F-22 nad Aljaškou
14 / 02 / 2016, 16:15

Že ukončit výrobu nejvyspělejšího letounu na světě byla opravdu veliká chyba už možná pochopila i Obamova administrativa. Bývalý australský velitel letky, Chris Mills nemá rád F-35, který si chce Austrálie od USA koupit, vyzval proto australskou vládu, aby lobovala za obnovení výroby Raptoru.

To je ale poměrně problematické. Americký Kongres zakázal vývoz F-22 a musel by tedy změnit zákony, pokud by chtěl prodávat F-22 do zahraničí. Lockheed Martin uzavřel výrobní linku na F-22 v roce 2012, ale výrobní zařízení si naštěstí ponechal. Naposledy v polovině ledna tajemnice amerického letectva Deborah Lee James označila další kolo produkce F-22 Raptor za přání z říše snů, vzhledem k vysokým nákladům, kdy 75 nových Raptorů by stálo americké daňové poplatníky asi 17 miliard dolarů, tedy 227 milionů dolarů za jednu F-22.

Mills se domnívá, že schopnost leteckého souboje je pro obranu Austrálie velice důležitá, z důvodu kontroly vzdušného prostoru nad územím Austrálie a námořních cest. Svoji zprávu Mills zaslal do australského parlamentu. 100 kusů F-35, které Austrálie plánuje koupit, budou ve vzdušném souboji "irelevantní" vůči ruským nebo čínským strojům.

Austrálie ztratila regionální leteckou převahu již v minulosti, a může ji ztratit znovu, jak Čína a další země jihovýchodní Asie získávají nové ruské moderní letouny Su-30s, nebo Su-35S, které mají větší dolet a nosnost než stávající australské F / A-18 a bohužel i než jejich budoucí F-35.

F-22

Nový "F-22C", v podstatě upgradovaná verze aktuálního F-22 je podle Millse jediné možné řešení na zachování vzdušné převahy USA a jejích spojenců. Mills ve své zprávě tvrdí, že USA, Austrálie a jejich spojenci by měli společně získat 420 kusů F-22C, a pak rychle vyvinout dvoumístný F-22E, kterého by bylo zapotřebí 600 kusů.

FM2290.32

O tyto poměrně astronomické počty by se podělily státy jako Kanada, Japonsko, Izrael, Jižní Korea, Austrálie, USA a asi 240 Raptorů obou verzí by odebralo NATO. Tedy státy, které převážně používají pro vybojování vzdušné převahy americké stroje F-15 v různých verzích.

O tomto stroji jsme psali již v článku: Raptor: nejmodernější stíhač proti ruským protiletadlovým systémům nebo F-22 Raptor může být nasazen v Evropě jako součást bezpečnostního balíčku.

F-22 Raptor technické údaje

Posádka: 1
Rozpětí: 13,56 m
Délka: 18,9 m
Výška: 5,08 m
Nosná plocha: 78,04 m2
Hmotnost prázdného stroje: 19 700 kg
Vzletová hmotnost: 29 300 kg
Maximální vzletová hmotnost: 38 000 kg
Pohonná jednotka: 2× dvouproudový motor Pratt & Whitney F119
Suchý tah: 104 kN každý
Tah s forsáží: nad 156 kN každý
Zásoba paliva: 8 200 kg ve vnitřních nádržích, 11 900 kg s dvěma přídavnými nádržemi

Maximální rychlost:

V letové hladině: 2 410 km/h
Supercruise: 1 963 km/h
Dostup: 19 812 m
Akční rádius: 759 km
Maximální dolet: 3219km
Přeletový dolet: 9050 km
Plošné zatížení: 375 kg/m2
Poměr tah / hmotnost: 1,26 se vzletovou hmotností a 50% paliva

Výzbroj

1 x 20mm rotační kanon Vulcan
4-6 řízených střel s krátkým doletem AIM-9 Sidewinder
4 se středním a dlouhým doletem AIM-120 AMRAAM

Zdroj: War Is Boring, Wikipedie, Code One

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace