Autor: Daimler|Popisek: Freightliner Inspiration
Řidič? Je sice v kabině, ale místo volantu drží svůj iPad.
Zatímco britská vláda před několika týdny schválila testovací provoz aut bez řidičů na veřejných komunikacích, v USA se po nevadských dálnicích se prohání první testovací prototyp nákladního vozidla od automobilky Daimler AG.
Známý německý výrobce automobilů představil v Las Vegas, konkrétně na Hooverově přehradě, svoji novinku - autonomní Mercedes-Benz Future Truck 2025. Automobilka obdržela povolení testovat nákladní automobil na veřejných komunikacích, nicméně za slnění podmínky, že v kabině tahače bude přítomna lidská posádka, aby byla zajištěna stoprocentní bezpečnost v případě selhání systémů. Nevada je totiž jedním z mála amerických států, jehož právní předpisy výslovně umožňují povolit autonomní řízení vozidel.
Letos v březnu se vydal na cestu napříč USA autonomní osobní automobil SUV Audi Crossover společnosti Delphi Automotive. Měl před sebou cestu 5600 kilometrů dlouhou ze San Franciska do New Yorku a v běžném provozu.
Nákladní vůz Freightliner je vybaven systémem Highway Pilot System, který využívá inteligentních radarových senzorů, kamer a počítačového vybavení k bezpečné jízdě v jízdních pruzích, dodržování bezpečné vzdálenosti, adaptivního tempomatu, atd. včetně zajištění regulace výkonu i použití brzd.
O podobném systému jsme psali v článku "Systémy asistence řidiči od společnosti Bosch"
Česká vláda schválila Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) do roku 2020
Automobilky přiznávají: vozidla nejsou vybavena bezpečnostními opatřeními na ochranu řidičů před hackery, kteří mohou vzdáleně převzít kontrolu nad vozem a ani před těmi, kteří budou získávat osobní údaje o řidiči.
Technologie má podle představitelů firmy Daimler ulehčit práci řidičům - budou totiž moci v průběhu monotónní cesty odpočívat nebo se soustředit na jinou činnost. Dalším důvodem je úspora pohonných hmot, protože kamiony by mohly jezdit v těsném závěsu za sebou a to tak, aby zadní kamiony využívaly aerodynamických výhod prvního tahače, protože pouze ten bude překonávat největší odpor vzduchu, ostatní tahače za ním využijí "vzduchové kapsy".


Psali jsme také:
Kamerový systém MOBILEYE - bezpečnost a cesta k autům bez řidiče
Scifi se stala skutečností - autopilot ve vozech Volvo. Sám řídí i parkuje.
Systémy asistence řidiči od společnosti Bosch
V Británii už potkáte na silnicích auta bez řidičů
Další a snadný cíl hackerů - auta
Automaticky řízená auta - příležitost pro teroristy!