Autonomní vozidla budou na silnicích už za pět let

Autonomní vozidla budou na silnicích už za pět let
Autor fotografie: smoothgroover22 CC BY-SA 2.0|Popisek: Autonomní vozítko Googlu
07 / 05 / 2016, 16:45

Prohlásil to generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne

Windsor (Kanada) 6. května (ČTK) - O tom, že technologie samořízení je blíže, než si myslel, jej prý přesvědčila spolupráce s americkým Googlem.

Obě firmy tento týden oznámily, že budou spolupracovat v technologii autonomního řízení a v rámci testování jí vybaví sto minivanů Chrysler Pacifica. Pro Google je to vůbec poprvé, kdy na instalaci čidel a počítačů pro autonomní řízení spolupracuje přímo s tradičními výrobci aut.

Ženy nechtějí samořiditelná auta. Požadují při řízení svobodu rozhodování

FCA a holdingová společnost Alphabet, které Google patří, však ještě musejí určit, komu budou data vzešlá z jejich spolupráce patřit, uvedl Marchionne.

"Potřebujeme se dostat do fáze, kdy to auto bude natolik schopné fungování, že budeme moci hovořit o výtěžku z této práce," prohlásil podle agentury Reuters šéf FCA u příležitosti zahájení výroby minivanů Pacifica v továrně v kanadském Windsoru.

Některé automobilky se zdráhají spolupracovat s technologickými společnostmi, protože chtějí technologie ve svých autech vlastnit samy. Podle Marchionneho je ale moc brzy na to říct, kdo bude nakonec v přechodu na samořízené vozy hrát prim, takže je moudré, aby FCA spolupracovala s jinými firmami a naučila se, co může.

Autonomní kamión získal licenci ve státě Nevada.  Letos v březnu se vydal na cestu napříč USA autonomní osobní automobil SUV Audi Crossover společnosti Delphi Automotive. 

Vývoji samořízených aut a příslušných technologií se věnují i další firmy, například výrobce elektromobilů Tesla Motors. Největší americká automobilka General Motors Company se v březnu dohodla na převzetí mladé kalifornské firmy zabývající se samořízenými auty Cruise Automation. Německé automobilky Daimler, BMW a Volkswagen loni koupily mapovou službu HERE od finské společnosti Nokia, aby tak urychlily vlastní vývoj v oblasti autonomního řízení.

Firmy vyvíjející samořízená auta si ale často stěžují na bezpečnostní regule, které jim brání tyto vozy účinně testovat. 

Automobilky přiznávají: vozidla nejsou vybavena bezpečnostními opatřeními na ochranu řidičů před hackery, kteří mohou vzdáleně převzít kontrolu nad vozem a ani před těmi, kteří budou získávat osobní údaje o řidiči. 

Psali jsme také:

Kamerový systém MOBILEYE - bezpečnost a cesta k autům bez řidiče

Scifi se stala skutečností - autopilot ve vozech Volvo. Sám řídí i parkuje.

Systémy asistence řidiči od společnosti Bosch

V Británii už potkáte na silnicích auta bez řidičů

Další a snadný cíl hackerů - auta

Automaticky řízená auta - příležitost pro teroristy!

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.