Aviation X Lab buduje novou éru letecké dopravy

Aviation X Lab buduje novou éru letecké dopravy
08 / 11 / 2019, 09:00

V minulém týdnu byl v dubajské Area 2071 odhalen Aviation X Lab, letecký inkubátor sdružující pod jednou střechou 5 leteckých a technologických gigantů. Partnerství mezi společnostmi Emirates, Airbus, Collins Aerospace, GE Aviation a Thales má za cíl změnit budoucnost cestování a ve spolupráci s Dubai Future Foundation vytvořit novou éru letectví. Partnerem pro digitální inovace se stala telekomunikační společnost du.

„Letecký průmysl je základním kamenem ekonomiky Spojených arabských emirátů, zajišťuje přibližně 800 000 pracovních míst a do státního rozpočtu přispívá 47,4 miliardami amerických dolarů, což je částka, která by se do konce roku 2037 měla zvýšit téměř trojnásobně. Dubaj si klade za cíl zmírnit výzvy leteckého ekosystému a my se tak zaměřujeme na vývoj technologií a inovací, které ovlivní průmysl, komunitu, budoucí generace i naši planetu. Chceme se dívat dál než na letectví, jaké známe dnes, a využít inovace, které na svou příležitost teprve čekají. Laboratoř Aviation X Lab bude tyto inovace identifikovat, podporovat, financovat a následně zpřístupňovat v globálním měřítku. Naší misí je proměnit lidskou mobilitu,“ řekl Jeho Výsost šejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, předseda představenstva a generální ředitel Emirates Group.

Aviation X Lab identifikoval první dva cíle, kterých chce dosáhnout i s pomocí inovátorů a startupů z celého světa:

Cíl 1: Letecký průmysl bez uhlíkové stopy. Přestože je letectví zodpovědné pouze za 2 % světových emisí uhlíku, je tento cíl založen na předpokladu, že letecké společnosti vyprodukují 115 gramů CO2 na cestujícího na kilometr, což je 859 milionů tun emisí CO2 ročně. Cílem je toto množství do roku 2030 zredukovat o 100 gramů nebo o 87 % na 15 gramů CO2 na pasažéra na kilometr.

Cíl 2: Změna letištních modelů. Vzhledem k očekávanému nárůstu cestovního ruchu v příštích 15 letech na dvojnásobek o další 3,4 miliardy nových cestujících je současný model letišť pro tento růst překážkou. Výzvou je tedy přehodnocení současných letištních modelů tak, aby bylo dosaženo metriky 10 pasažérů na metr čtvereční letištní infrastruktury s maximálně desetiminutovým časem přesunu mezi veřejným a provozním prostorem letiště.

Aviation X Lab zve startupy, inovátory, akademiky, nevládní organizace, aktivisty a korporace po celém světě, aby se do mise také zapojili. Inkubátor vybere týmy s nejlepšími řešeními daných cílů a vezme je do Dubaje, kde budou mít v prostorách Area 2071 možnost spolupracovat s pěticí technologických firem, experimentovat a vyvíjet nové prototypy. V další fázi budou vybrány až čtyři týmy, které budou vyzvány, aby svá řešení předložily investorům.

Aviation X Lab bude pracovat ve dvanáctiměsíčních cyklech s pěti klíčovými fázemi: představení nových cílů a výzev, spolupráce se startupy po celém světě, ověřování konceptů, výzkum rychlé proveditelnosti a financování.

Během celého procesu laboratoř nabízí účastníkům praktickou logistickou podporu, výzkum, zdroje, vzájemnou zpětnou vazbu, mentoring a úzkou spolupráci. Na slavnostním otevření Aviation X Lab proběhla ukázka 3 klíčových produktů společností Thales a Emirates.

Společnost Thales předvedla svého virtuálního asistenta Solo podporovaného Thales TrUE AI, (Transparent, Understandable and Ethical Artificial Intelligence), který může pomoci zvýšit bezpečnost a podpořit pilota během letu v každém rozhodujícím okamžiku. Během demo prezentace využil Solo všechna dostupná data, aby palubnímu personálu neustále poskytoval co nejpřesnější dráhu a optimalizoval tak efektivitu i komfort pasažérů.

Společnost Emirates předvedla dvě průlomová řešení využívající umělou inteligenci. Jedna z nich podporuje důležitý cíl trvalé udržitelnosti – snížení plýtvání potravinami. Tato technologie poskytuje v reálném čase předpovědi a doporučení, která minimalizují množství nespotřebovaných potravin na palubě.

Dalším řešením je aplikace Bahja disponující technologií rozpoznávání obličeje, jež pomáhá měřit spokojenost zaměstnanců a v reálném čase poskytuje zpětnou vazbu. Aplikace vybízí zaměstnance, aby sdíleli své dojmy a motivace s uživatelskou komunitou a přispívali tak ke spokojenější atmosféře na pracovišti, což se odrazí i na spokojenosti zákazníků.

Statistika převzatá z IATA.

Video z Aviation X Lab můžete zhlédnut zde.

Webové stránky pro více informací naleznete na www.theaviationxlab.com.

 

Inkubátor Aviation X Lab byl založen v říjnu roku 2017 memorandem o porozumění podepsaným v přítomnosti Jeho Výsosti šejka Mohammeda bin Rashid Al Maktouma, viceprezidenta a premiéra SAE a vládce emirátu Dubaj.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace