Avro Vulcan, symbol vítězství Británie nad Argentinou se definitivně loučí

Avro Vulcan, symbol vítězství Británie nad Argentinou se definitivně loučí
Autor fotografie: Airwolfhound CC BY-SA 2.0|Popisek: Avro Vulcan
17 / 08 / 2015, 09:15

Avro Vulcan XH558 (civilní regstrace G-VLCN), je poslední k letu způsobilý bombardér z původní flotily 134 kusů bombardérů Vulcan provozovaných Royal Air Force od roku 1953 až do roku 1984.

Letadlo, jeho první let se odehrál v roce 1960, byl posléze přestavěn na námořní průzkumný stroj v roce 1973 a pak létal jako vzdušný tanker od roku 1982 do roku 1984, kdy byl vyřazen z aktivní služby. Poté vystupoval již jen na předváděcích letech RAF do roku 1992.

Za pomoci veřené sbírky a loterie byl opět uveden do letuschopného stavu a opět vzléttl 18. října 2007. Díky finančním darům létal na exhibice a letecké dny, ale rok 2015 je jeho poslední sezónou ve vzduchu.

XH558 se stylově rozloučil průletem na bílými útesy, kde se s ním rozloučily stovky leteckých nadšenců.

Jediným bojovým nasazením Vulcanů se staly boje o Falklandy. Tedy ne boje v období studené války, ale místní vojenský konflikt vyvolaný Argentinci. Prvního května 1982 provedl jeden Vulcan B.2 nálet na letiště Stanley na Falklandách. Tato operace nazvaná „Black Buck“ byla do té doby nejdelší bombardovací operací. Letadla musela přelétnout vzdálenost více než 12 000 kilometrů. Důsledkem bylo nejen narušení infrastruktury a přistávacích drah. V následujících dnech proběhly další nálety, které donutily Argentince stáhnout své letectvo domovské základny. Jejich letadla proto nemohla kvůli nedostatku paliva dlouho operovat nad Falklandami a Britové získali jednoznačnou vzdušnou převahu. Mezitím byly Vulcany vyzbrojeny protiradarovými rakety AGM-45 Shrike, kterými byly ničeny argentinské radarové a protiletadlové stanice na Falklandách. Jediná nehoda se stala 2. června 1982, když se při tankování za letu ulomil nástavec stroje XM597, takže musel nouzově přistát na brazilském letišti v Rio de Janeiru. Celá věc měla diplomatickou dohru.

Avro Vulcan B.2 

Posádka: 5 mužů
Rozpětí: 33,833 m
Délka: 30,455 m
Výška: 8,280 m
Nosná plocha: 368,267 m2
Hmotnost prázdného letounu: 46 778 kg
Vzletová hmotnost: 92 532 kg
Maximální rychlost: 1038 km/h
Cestovní rychlost: 997 km/h
Operační dostup: 18 288 m
Dolet: 7403 km
Pohonná jednotka[editovat 
4× proudový motor Bristol Olympus 301
Tah motoru: 88,96 kN
Výzbroj
9525 kg pum (někdy 9534 kg pum)
dvě střely vzduch-vzduch AIM-9L Sidewinder

Zdroj: The Aviationist, Wikipedie, letectvi.wz.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.