Avro Vulcan: bombardér, který přeletěl 12 000 km, aby zasáhl Argentinu na Falklandách

Avro Vulcan: bombardér, který přeletěl 12 000 km, aby zasáhl Argentinu na Falklandách
Autor fotografie: Anthony Noble / GFDL 1.2 / Wikimedia Commons|Popisek: Avro Vulcan XH 558
30 / 09 / 2024, 14:00

Avro Vulcan XH558 (civilní regstrace G-VLCN), byl poslední k letu způsobilý bombardér z původní flotily 134 kusů bombardérů Vulcan provozovaných Royal Air Force mezi roky 1953 a 1984.

Letadlo Avro Vulcan, jehož první let se odehrál v roce 1960, byl posléze přestavěn na námořní průzkumný stroj v roce 1973 a pak létal jako vzdušný tanker od roku 1982 do roku 1984, kdy byl vyřazen z aktivní služby. Poté vystupoval již jen na předváděcích letech RAF do roku 1992. Za pomoci veřené sbírky a loterie byl opět uveden do letuschopného stavu a opět vzlétl 18. října 2007. Díky finančním darům létal na výstavy a letecké dny, ale rok 2015 byl jeho poslední sezónou ve vzduchu. Avro Vulcan XH558 se stylově rozloučil průletem nad bílými útesy, kde se s ním rozloučily stovky leteckých nadšenců.

Jediným bojovým nasazením letounu Avro Vulcan se staly boje o Falklandy

 

Nejednalo se o boje v období studené války, ale místní vojenský konflikt vyvolaný Argentinci. Prvního května 1982 provedl jeden Vulcan B.2 nálet na letiště Stanley na Falklandách a byl zaměřen na narušení přistávacích drah na letišti. Tato operace nazvaná „Black Buck“ byla do té doby nejdelší bombardovací operací. Operace Black Buck patřila k nejodvážnějším a logisticky nejnáročnějším bombardovacím misím v historii, kdy se Avro Vulcan ukázal jako klíčový prvek strategie, kterou měla Velká Británie

Náročnost bombardování byla z velké části způsobena obrovskou vzdáleností. Letoun Vulcan totiž musel přeletět více než 12 000 kilometrů a operace trvala přibližně 16 hodin. K úspěšnému provedení mise bylo zapotřebí koordinace s 11 tankovacími letouny Victor, které prováděly opakované čerpání paliva ve vzduchu. Ačkoliv přesnost zásahu nebyla ideální, mise měla významný psychologický a strategický dopad na argentinskou stranu. Argentinci byli nuceni přemístit své bojové letouny zpět na pevninské základny, čímž Britům poskytli vzdušnou převahu v oblasti

Jejich letadla proto nemohla kvůli nedostatku paliva dlouho operovat nad Falklandami a Britové získali jednoznačnou vzdušnou převahu. Mezitím byly Vulcany vyzbrojeny protiradarovými rakety AGM-45 Shrike, kterými byly ničeny argentinské radarové a protiletadlové stanice na Falklandách. Jediná nehoda se stala 2. června 1982, když se při tankování za letu ulomil nástavec stroje XM597, takže musel nouzově přistát na brazilském letišti v Rio de Janeiru. Celá věc měla diplomatickou dohru.

Avro Vulcan - poslední let nad Farnborough 11. října 2015

Technologický pokrok a přizpůsobení letounu Avro Vulcan

 

Původně navržený jako bombardér schopný nést atomové bomby v období studené války (reakce na SSSR), Avro Vulcan byl v průběhu let přizpůsoben různým úkolům, což se projevilo i ve válce o Falklandy. Letouny Vulcan, které byly původně určeny k odstrašení sovětského jaderného arzenálu, se v průběhu války ukázaly jako efektivní i při konvenčních útocích. Zvláštní úlohu hrály v ničení argentinských radarů a protiletadlových systémů, k čemuž byly vyzbrojeny střelami AGM-45 Shrike. Tyto útoky významně přispěly k vyřazení argentinských obranných systémů a umožnily Britům udržet kontrolu nad vzdušným prostorem během klíčových fází konfliktu.

 

Technické Parametry letounu Avro Vulcan B.2 

 

Avro Vulcan B.2 byl impozantní letoun, jehož posádku tvořilo pět mužů. Letoun měl rozpětí 33,833 metru a délku 30,455 metru, zatímco jeho výška dosahovala 8,280 metru. S nosnou plochou o rozměru 368,267 metrů čtverečních vážil prázdný letoun úctyhodných 46 778 kilogramů, přičemž při plné vzletové hmotnosti dosahoval hmotnosti až 92 532 kilogramů. Co se týče výkonu, Avro Vulcan dosahoval maximální rychlosti 1 038 kilometrů za hodinu a cestovní rychlosti 997 kilometrů za hodinu, což bylo dostačující pro většinu jeho operací. Letoun mohl operovat ve výšce až 18 288 metrů a jeho maximální dolet činil 7 403 kilometrů.

Pohon tohoto bombardéru zajišťovaly čtyři proudové motory Bristol Olympus 301, každý s tahem 88,96 kN, což mu poskytovalo dostatek síly nejen pro konvenční operace, ale i pro dlouhé a náročné lety, jaké byly typické právě například během operace „Black Buck“. Když se podíváme na výzbroj, Avro Vulcan mohl nést až 9 525 kilogramů pum (v některých případech až 9 534 kg) a byl také vybaven dvěma střelami vzduch-vzduch AIM-9L Sidewinder, které mu poskytovaly možnost útoku i ochrany před případnými  hrozbami.

Avro Vulcan a B-52 nad leteckou základnou Edwards

Zdroj: www.iwm.org.ukwww.thunder-and-lightnings.co.ukwww.rafmuseum.org.uk

Tagy článku

-->