Bezpečnost na české železnici? Politici budou přes léto řešit chybějící peníze na údržbu tratí

Bezpečnost na české železnici? Politici budou přes léto řešit chybějící peníze na údržbu tratí
Autor fotografie: ČD
11 / 07 / 2022, 12:30

Bezpečnost české železnice je velkým tématem. Správa železnic se potýká s nedostatkem finančních prostředků, a tak musí řadu údržbových prací odkládat. V kontextu železničních nehod posledních týdnů je právě rozpočet Správy železnic s ohledem na bezpečnost provozu velmi diskutovanou otázkou, kterou budou politici řešit právě nyní, v letním období. Situaci na železnici totiž může významně změnit i přepracovaný státní rozpočet, který právě teď připravuje Ministerstvo financí.

Události posledních týdnů odhalily závažné problémy na české železniční síti. Tím prvním je nedostatek financí, se kterým se potýká Správa železnic. Na to navazuje druhý problém, a to bezpečnostní. Neudržované železnice nevyhnutelně vedou k nehodám, tak, jako jsme to viděli v posledních dvou týdnech.

Správa železnic je nucena pracovat se stále více a více omezeným rozpočtem. Na letošní rok to má být celkově 53 miliard a z této částky půjde 37 miliard do investic, ty si tak udrží své tempo. Zbytek rozpočtu se musí rozdělit do více položek, a proto na údržbu jako takovou nezbude dostatek financí. Jakmile se šetří na údržbě, vždycky je zde určitá míra bezpečnostního rizika. Máme se připravit na další železniční nehody?

Nabízí se otázka, kdy nastane fatální nehoda, která nebude zaviněna lidským faktorem, ale právě nedostatečnou údržbou tratě? Ukázalo se, že je naprosto nutné přecházet sesuvům půdy a skal na železniční infrastrukturu. Za vše mluví dva týdny starý příklad sesuvu půdy u Karlštejna, který se naštěstí obešel bez ztrát na životech a došlo pouze k poškození a vykolejení vlaku.

Dalším problémem je také údržba zeleně v okolí tratí. Právě stromy na neudržované části tratí jsou problémem především při vichřicích. Odklízení následků je pak mnohdy mnohonásobně dražší než potřebná preventivní údržba.Nemluvě o zpožděních a bezpečnostních rizicích pro osobní dopravu.

Zásadním bodem také je, že pokud bude docházet k neustálému posouvání důležitých investic, následné opravy budou mít mnohem širší rozměr. Díky tomu budou i mnohonásobně dražší. Údržby a opravy železniční infrastruktury se díky tomu mohou velmi prodražit.

Právě teď v létě, se bude lámat chleba. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) má velký úkol zajistit pro Správu železnic dostatek finančních prostředků. Státní rozpočet má totiž projít přepracováním. Nový návrh rozpočtu Ministerstva financí by tak mohl bezpečnost na české železnici významně ovlivnit.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace