Bezpečnostní služby zažívají nevídanou krizi

Bezpečnostní služby zažívají nevídanou krizi
Autor: M2C (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Ilustrační fotografie
27 / 10 / 2021, 16:30

O krizi bezpečnostních služeb, nedostatku lidí na trhu a dalších tématech poskytl SECURITY magazínu rozhovor Matěj Bárta, generální ředitel společnosti M2C.

Momentálně sužuje Českou republiku silný nedostatek pracovní síly, což může do jisté míry ovlivnit produktivitu a konkurenceschopnost společnosti. Jak tuto situaci vnímáte z pozice ředitele firmy, která zajišťuje komplexní správu budov?

Matěj Bárta

Obecně se očekávalo, že nezaměstnanost stoupne, ale to se nestalo a lidí na trhu je málo. Nezaměstnanost je stejná jako při poslední ekonomické krizi v roce 2008. S takovým nedostatkem lidí na trhu práce totiž razantně roste vyjednávací síla zaměstnanců, tím pádem se tlačí na vyšší mzdy. Osobně tuto situaci vnímám jako velmi závažnou, protože reálná míra inflace neustále roste a je mnohem vyšší, než jak je nám prezentováno v médiích. Navíc trh čeká na to, jak se po volbách nová vláda postaví ke zvyšování minimální mzdy, i včetně dalších zaměstnaneckých výhod.

Vaše firma dominuje hned v několika odvětvích, zajišťujete ostrahu a komplexní služby úklidu i údržby. Která oblast je momentálně dle vás zasažena nejvíce?

Veřejně se diskutuje o dopadu zejména v průmyslových odvětvích, ale i bezpečnostní služby zažívají v poslední době krizi, která bije na poplach. Nedostatek pracovních sil v bezpečnosti bezpochyby vyvolává tlak na navyšování mezd obecně. Nacházíme se nyní ale v období napjatých rozpočtů. K tomu drasticky rostou také státem nařízené minimální mzdové náklady.

Budeme-li konkrétní, před 3 lety byly ceny na úrovni 5,5 eura za hodinu práce zaměstnance ostrahy, teď to činí rovných 8,5 eura.

Paradoxem ale je, že průměrná cena za hodinu pracovníka ostrahy na Slovensku, dle aktuálních výpočtů profesních sdružení, už převyšuje 11 euro.

Zmínil jste silný nedostatek pracovních sil na trhu, čím myslíte, že je to způsobeno?

Celkově se změnilo uvažování zaměstnanců, a to ve většině služeb. S lockdownem si uvědomili, že jejich hlavní prioritou není mít co nejvyšší plat, ale jde zejména o sociální jistoty, které nyní hrají roli. Hovoříme tu například o delší dovolené, flexibilní pracovní době, příjemném pracovním prostředí nebo příspěvku na dovolenou. Tohle vše musíme brát v potaz a nabízet zaměstnancům takové benefity, které budou činit naši firmu konkurence schopnou na trhu práce.

Co byste doporučil zákazníkům při výběru dodavatele bezpečnostních služeb?

Jako první bych jim doporučil si firmu pečlivě prověřit. V posledních letech vnímám tendenci úřadů práce či inspektorátů vyvíjet tlak na kontrolu zaměstnávaní pracovníků. Mnoho společností, které se prezentují pouze nízkou cenou, ne vždy dodržuje všechny legislativní normy v zaměstnávání svých pracovníků. Můžeme se například setkat s případem, kde taková společnost zaměstnává své lidi ve špatné kategorii prací a snaží se tím snížit náklady na zaměstnance. Obcházet své zákonné povinnosti se snaží také zaměstnáváním „na černo“ bez řádné smlouvy. Třetí strana jako odběratel může na takovou skutečnost doplatit svým jménem a reputací.  Osobně tedy vnímám tuto kontrolu pozitivně, ba dokonce jako nutnou záležitost, jelikož tím dochází k jakési přirozené očistě trhu.

Obecně lze říci, že spolehlivým partnerem jsou velké korporace. Ty si totiž alespoň ve většině případů dávají obrovský pozor na to, jakým způsobem jsou zaměstnaní pracovníci dodavatelů a jak řádně jsou za svou práci odměňováni. Navíc takové společnosti vám nabídnou ceny, které skutečně odpovídají realitě trhu.

Děkujeme za rozhovor a přejeme příjemný zbytek dne.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace