Autor fotografie: Redakce|Popisek: Ilustrační foto
Česká vláda schválila aktualizaci Bezpečnostní strategie České republiky, která je základním koncepčním dokumentem bezpečnostní politiky ČR, ze které vycházejí další strategie a koncepce ČR.
Zdroj: Vláda ČR, Ministerstvo zahraničních věcí, natoaktual.cz, Andor Šándor
Dokument nově zohledňuje a popisuje proměny bezpečnostního prostředí od roku 2011, včetně klíčových hrozeb v euroatlantickém prostoru, a definuje způsob, jakým bude Česká republika těmto hrozbám čelit. Celý dokument je zveřejněn na stránkách www.mzv.cz.
Bezpečnostní strategie a činnost soukromých bezpečnostních služeb? Neřešeno
V odstavci 101. této strategie nalezneme následující text:
Klíčovou roli při zajišťování vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatelstva hrají bezpečnostní sbory, zejména pak Policie ČR a Hasičský záchranný sbor ČR. Na této roli se podílejí také obecní policie, které přispívají v rozsahu svých zákonných oprávnění k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku, a Armáda ČR, jejíž síly a prostředky mohou být využity k posílení Policie ČR a integrovaného záchranného systému v případě, že se jejich síly ukážou jako nedostatečné. Nezastupitelná je role zdravotnické záchranné služby a zdravotnických zařízení, která zabezpečují poskytování neodkladné zdravotní péče a zajišťování ochrany veřejného zdraví příslušnými orgány. Neopomenutelná je také role orgánů činných v trestním řízení pro zajištění nezávislého a efektivního výkonu trestní spravedlnosti. Pro účinné zajištění vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatelstva je významná rovněž spolupráce s občany, občanskými sdruženími působícími v oblasti bezpečnosti a využití dobrovolnické služby. Podíl na zajištění individuální bezpečnosti mají soukromé bezpečnostní služby, které zajišťují zejména ostrahu a ochranu majetku a osob.
V souvislosti s poslední větou má pochybnosti i bezpečnostní poradce a bývalý náčelník Vojenské zpravodajské služby Andor Šándor:
Bylo by dobře, kdyby to tak bylo. Jenomže to by platy, které lidé v těchto službách berou, nesměly být 50 – 70 korun hrubého na hodinu. Takto mizerně placenou, jinak však důležitou práci, vykonávají jen ti, kteří bohužel na víc, z řady důvodů, nedosáhnou. Nejde samozřejmě o všechny agentury, ale takových je poměrně dost.(zdroj: natoaktual.cz)
Vláda na jedné straně uznává nemalý podíl na zajištění bezpečnosti soukromými bezpečnostními agenturami, ale na druhou stranu nebyl doposud přijat žádný (horší či lepší) zákon, který by upravoval a vymezoval podmínky soukromé bezpečnostní činnosti v ČR.
Bezpečnostní strategie a ochrana "měkkých cílů"? Neřešeno
Pokud se podíváte pozorně kolem sebe, tak ve všech nákupních centrech neprovádí ostrahu státní či městská (obecní) policie, ale právě zaměstnanci soukromých bezpečnostních agentur. A ti jsou také první, kteří budou zasahovat v případech, kdy objektům nebo jeho návštěvníkům bude hrozit nebezpečí (požár, úniky plynu, výpadek elektrického proudu, teroristické útoky). Soukromé bezpečnostní služby zajišťují ochranu právě podobných objektů - "měkkých cílů".
Schválená Bezpečnostní strategie neřeší nijak významně zajištění ochrany "měkkých cílů", o které jsme psali v prvním letošním vydání SECURITY magazínu (článek Zdeňka Kalvacha "Staronová hrozba terorismu pro Evropu"), ze kterého citujeme:
"...subjekty, které jsou ohroženy teroristickými útoky, ale nemají stabilní, silnou ochranu. Typicky jde o obchodní centra, židovské objekty, symbolické mezinárodní cíle spojované s USA a Izraelem, mezinárodně působící mediální centra, dopravní uzly apod. ....."Státní bezpečnostní složky se měkkým cílům věnují omezeně na teoretické a analytické úrovni. Aktivně pracují pouze s rigidním seznamem objektů tzv. kritické infrastruktury. Ten je však postaven na úplně jiném principu a pro definování cílů ohrožených prioritní hrozbou islamistického terorismu je nepoužitelný. Pomoc reálně ohroženým subjektům stát naopak často odmítá s absurdním tvrzením, že nebude zajišťovat protekční ostrahu soukromým subjektům."
Bezpečnostní strategie a výsledky cvičení BLACKOUT 2014 v Praze? Papír snese všechno, realita je jiná
Andor Šándor ve svém článku uvádí "Bezpečnostní strategie: není důležité, kdo co říká, ale jaká je realita" na serveru natoaktual.cz ze dne 16.2.2015
Bezpečnostní strategie se kromě řady hrozeb rovněž věnuje otázce narušení dodávek ropy, plynu a elektrické energie. Dovolím si na příkladu loňského cvičení v Praze poukázat, jak jsou některé složky Integrovaného záchranného systému v Praze připraveny čelit dopadům dlouhodobějšího výpadku elektrické energie bez akcentace důvodů vzniku této krize. Hodnocený dokument říká: „Klíčovou roli při zajišťování vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatelstva hrají bezpečnostní sbory, zejména pak Policie ČR a Hasičský záchranný sbor ČR“.
Pokud dojde k výpadku elektrické energie v 8 hodin ráno, tak ve všech vlacích metra zůstane uvězněno na 140 tisíc cestujících, a to nepočítám lidi ve vestibulech a výtazích v metru. Na jeden tisíc lidí na život podporujících přístrojích, o nichž nikdo neví, kde jsou, bude potřebovat okamžitou pomoc. Velké množství lidí bez pomoci bude podle hrubého odhadu asi v 10 tisících výtahů. Na silnicích v Praze dojde k nárůstu dopravních nehod, neboť nepůjdou semafory. Minimálně 600 tisíc lidí bude bez pitné vody, bude docházet k nenadálým požárům. A této hrůze má úspěšně čelit na dvě stě velmi dobře připravených hasičů ve službě. I kdyby měli nadpozemské dovednosti, takový úkol nemůžou zvládnout.
O problémech, které byly zjištěny při cvičení BLACKOUT 2014 v Praze jsme psali v článku "Otázka není, jestli bude nebo nebude úplný výpadek elektřiny, ale KDY přijde…" Zmínili jsme také, že redakci máme seznam 36 opatření, která je nutné přijmout Magistrátem hl. m. Prahy i Ministerstvem vnitra ČR a dalšími složkami - tato opatření jsou výsledkem dubnového cvičení Blackout 2014, které mimochodem odhalilo závažné nedostatky v oblasti záchranných činnosti i samotné organizace. Už 9. října 2014 jsme požádali pražský magistrát o zodpovězení našich otázek týkající se plnění těchto opatření, bohužel zatím jsme odpověď nedostali.
Bezpečnostní strategie a energetická bezpečnost? Realita je taková, že ČR zřejmě přijde o 2% nouzových zásob ropy
Přesto, že tajné služby na riziko uskladňování nouzových zásob ropy v minulosti upozorňovalo, české vlády nekonaly, a výsledkem je, že stát může přijít až o 1,5 miliardy korun díky insolvenci firmy, která tyto zásoby uskladnila v německých skladech "Bezpečnostní riziko: jsou ohroženy ropné rezervy ČR?"
Psali jsme také:
Teroristické úroky v Kodani - opět selhala bezpečnostní opatření? Po kolikáté už?
Ilegální přistěhovalci se valí do Evropy. Bezpečnostní riziko, se kterým si EU neví rady
Bezpečnostní riziko: jsou ohroženy ropné rezervy ČR?
Otázka není, jestli bude nebo nebude úplný výpadek elektřiny, ale KDY přijde…
Nové záběry z útoku atentátníků na redakci Charlie Hebdo
Západ prohrává válku s islámským státem
Ředitel EUROPOLU: tisíce Evropanů jsou pro nás teroristickou hrozbou, požadujeme větší pravomoci
Francouzské bezpečnostní orgány věděly o nebezpečí teroristického útoku. Jsou ale bezradné
České tajné služby se obávají radikálních islamistů. Požadují změnu zákona o tajných službách
Jak se připravit na výpadek elektřiny?
Až 100 tisíc Pražanů na dvacet minut bez elektřiny
Jak by náš svět vypadal, kdyby došla ropa?