Bezpečnostní systém eCall povinně od roku 2018

Bezpečnostní systém eCall povinně od roku 2018
Autor fotografie: heero-pilot.eu|Popisek: Bezpečnostní systém eCall
29 / 04 / 2015, 06:00

eCall - má zachránit až 2500 lidských životů ročně.

Další zařízení, které budou muset mít z rozhodnutí EU povinně všechna auta, je tady. Systém eCall byl definitivně schválen evropským parlamentem. Od prvního dubna 2018 tak bude muset mít toto zařízení každý nový osobní i lehký užitkový automobil. Zdroj: autorevue.cz

Důvodem k zavedení této povinnosti je samozřejmě snaha o zvýšení bezpečnosti. Ročně se má díky této novince zachránit na 2500 životů. Dřívější zprávy pak udávají, že na území České republiky by měl systém eCall zachránit sedmdesát lidí.

Systém eCall propojuje palubní jednotku vozidla, mobilní telekomunikační síť a centra tísňového volání. Pokud dojde k nehodě, automobil sám vytočí linku 112 a oznámí svou polohu. Systém má být pasivní, respektive se má aktivovat pouze tehdy, pokud dojde k nouzové situaci. Pracovat ale bude zcela nezávisle a kontrola jeho funkce se stane součástí STK.

V blízké budoucnosti bude Váš automobil vybaven elektronickým bezpečnostním systémem, který v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá operátora tísňové linky. I když budete v bezvědomí, systém bude informovat záchranáře v jakém místě se nehoda přesně stala a záchranáři přijedou k místu nehody během několika minut. Systém, který byl pojmenován jako "eCall", bude fungovat v celé Evropské unii. V brzké době bude rozšířen v zemích EU a také na Islandu, v Norsku a Švýcarsku.

Pokud zařízení eCall instalované ve vozidle při nehodě vyhodnotí, že došlo k silnému nárazu, automaticky zahájí tísňové volání na nejbližší telefonní centrum tísňového volání 112 a zašle informace o přesné poloze nehody a další údaje. eCall může být aktivován také manuálně po stisku tlačítka. To je výhodné, pokud se například stanete svědkem dopravní nehody. Ať je volání spuštěno ručně nebo automaticky, bude kromě automatického datové spojení vždy existovat hlasové spojení mezi vozidlem a pracovištěm pro příjem tísňového volání. Tímto způsobem bude kdokoli z osádky vozidla schopen poskytnout pracovišti pro příjem tísňového volání další podrobnosti o nehodě.

Krveprolití na silnicích - jak může eCall pomoci

Opatření ke snížení počtu obětí a těžkých zranění na evropských silnicích jsou nezbytně nutná! V rámci 1,15 milionu dopravních nehod na silniční síti samotné EU zemřelo v roce 2009 asi 35 000 osob a asi 1,5 milionu jich bylo zraněno.

Okamžité upozornění na nehodu a znalost přesné polohy místa nehody zkracuje dobu nezbytnou k poskytnutí účinné pomoci o 50% mimo město a o 40 % ve městech. Díky této časové úspoře se očekává, že systém eCall zachrání v Evropské unii každý rok až 2 500 lidských životů a sníží závažné následky u desítek tisíců zraněných. Včasným ošetřením účastníků dopravní nehody díky systému eCall dojde k rychlejšímu zotavení zraněných. Rychlejším příjezdem na místo nehody bude možné dříve likvidovat následky nehody, čímž se snižuje riziko sekundárních nehod, snižují se dopravní kongesce, nezvyšuje se spotřeba pohonných hmot a naopak se snižují emise CO2.

V prostém finančním vyjádření lze říci, že ekonomické ztráty EU způsobené dopravními nehodami činí více než 160 mld.€ ročně. Pokud by všechny automobily byly vybaveny systémem eCall, bylo by možné ročně ušetřit až 20 mld.€.

Podívejte se na video z testování (zdroj YouTube, POŽÁRY.cz)

V Praze dne 18. září 2013 proběhl národní seminář o systému automatického tísňového volání z paluby vozidla „eCall 112", který vyvrcholil praktickou simulovanou ukázkou, včetně výjezdu hasičů.

Zdroj: heero-pilot.eu

 

 

Tagy článku