BIS šetří, zda ŘSD nezpůsobí arbitráž proti České republice

BIS šetří, zda ŘSD nezpůsobí arbitráž proti České republice
02 / 10 / 2018, 17:00

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se nemá k podpisu smlouvy s vítězem tendru na stavbu D3 úsek Hodějovice Třebonín. A to přestože je vítěz na stavbu této jižní části obchvatu Českých Budějovic již znám. Nejnižší nabídku v tendru nabídlo italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas, které nabídlo za 13tikilometrový úsek cenu 3,95 miliardy korun. Odhadovaná cena celého tendru přitom byla 5,95 miliardy korun. ŘSD nyní hledá cesty, jak Astaldi – IC Ictas vyloučit z tendru, stejně jako tomu bylo u D35. Celou záležitost nyní prošetřuje Bezpečnostní informační služba (BIS).

To, že Ředitelství silnic a dálnic odkládá podpis smlouvy s Astaldi – IC Ictas nahrává spekulacím, zda se bude opakovat stejná situace jako u stavby dálnice D35 u Pardubic. Tu totiž také vyhrálo sdružení Astaldi – IC Ictas, ale bylo ze strany ŘSD účelově vyloučeno. Česká stavební lobby se tak urputně brání vstupu nového hráče na trh.

psali jsme: Česká stavební lobby v hledáčku Bruselu. Nový hráč ASTALDI na českém stavebním trhu útočí

Tendr na D35 zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, a to z důvodu pochybení na straně ŘSD. Nejnižší cenu v tendru nabídli Italové s Turky (2,8 miliardy korun), druhý PORR nabídl 3,1 miliardy korun, třetí pak bylo konsorcium Metrostav, Eurovia, Swietelsky (3,1 miliardy). Kvůli pochybení ŘSD byli vyřazeni právě Astaldi – IC Ictas a skupina Porr. Celý průběh řízení tak směřoval k tomu, aby stavbu dálnice vyhrála Eurovia.

ŘSD nyní koná stejné kroky jako u zrušeného tendru na D35. Po sdružení Astaldi – IC Ictas požaduje vysvětlení mimořádně nízké nabídkové ceny. To může to znamenat pouze jednu věc. ŘSD se opět snaží najít důvody, pro které Astaldi – IC Ictas vyloučit z tendru tak, aby stavbu prováděla Eurovia anebo jí spřízněná firma. V tendru druhá Salini Impregnilo má díky společnému obchodu vazby právě s Eurovií. Eurovia totiž podle informací euro.cz podepsala dohodu díky které získá majoritní vliv v jednom z největších výrobců asfaltu (firmě Lane Construction) v USA. Eurovia tuto divizi Salini Impregnilo koupila v tomto roce za v přepočtu 12,4 miliard korun.

O tom, že celá situace může mít negativní dopady pro Českou republiku jsme psali už dříve. Astaldi, které patří k nejvýznamnějším italským společnostem, si jistě nenechá takové praktiky líbit a bude se bránit například cestou blokace bruselských dotací, ze kterých se stavba dálnic z velké části financuje.

Psali jsme: Výstavba D35 z Opatovic na Časy nabírá oproti D11 zpoždění. ŘSD se bojí italských cen. Bruselské dotace v ohrožení

Nyní se celou záležitostí okolo tendru D3 úsek Hodějovice Třebonín začala zajímat i Bezpečnostní informační služba (BIS), a to z obavy možné arbitráže proti České republice. Nutno podotknout, že ŘSD obdobné průtahy u jiných, tradičních firem nepraktikovalo a vždy je neprodleně vyzvalo k uzavření smlouvy.

Astaldi – IC Ictas v tendru na D3 podalo nabídku o třetinu nižší oproti ostatním konkurentům. Tendru se zúčastnily celkem 4 firmy. Druhá firma Salini Impregilo nabídla cenu 5,8 miliardy korun, třetí PORR 6,1 miliardy korun a čtvrtá Eurovia 6,1 miliardy korun. Všechny firmy mimo italsko-turecké sdružení nabídly nabídky s rozdílem pouhých 2,51 % až 3,54 % od odhadované ceny tendru, což by mohlo nahrávat dohadům o koordinaci nabídek.

 

Tagy článku

-->