Bitva u Jutska: Sto let od největší námořní bitvy Velké války

Bitva u Jutska: Sto let od největší námořní bitvy Velké války
Popisek: Exploze britského bitevního křižníku HMS Queen Mary v bitvě u Jutska
31 / 05 / 2016, 16:15

Bitva u Jutska, nebo-li bitva u Skagerraku byla největší námořní bitvou Velké války a zároveň i jediná, kdy se přímo střetla britská Grand Fleet s císařskou Hochseeflotte. Bitva proběhla ve dnech 31. května a 1. června 1916 v Severním moři u pobřeží Jutského poloostrova (resp. u Skagerraku).

Protivníky byla britská Grand Fleet admirála Sira Johna Jellicoea a německá Hochseeflotte viceadmirála Reinharda Scheera. Německá císařská Hochseeflotte chtěla britskou flotilu vlákat do léčky a část nejmocnějšího námořnictva tehdejšího světa zničit. V důsledku by došlo k uvolnění námořní blokády Německa a uvolnění rukou německé obchodní flotily. Britové naopak chtěli Hochseeflotte zničit jako celek, nebo ji zablokovat v přístavech, aby neohrožovala námořní zásobovací trasy britského impéria.

Německý viceadmirál Franz von Hipper a jeho pět moderních bitevních křižníků mělo vylákat bitevní křižníky viceadmirála Beattyho před hlavně bitevních lodí německého loďstva, celou akci měly jistit i ponorky. Britové ale zachytili radiový provoz protivníka a Grand Fleet vyplula ještě předtím, než německé ponorky zaujaly své pozice.

Battle of Jutland Grand_Fleet_sails

Odpoledne 31. května se předsunuté Beattyho bitevní křižníky střetly s předsunutými Hipperovými křižníky ještě předtím, než Němci plánovali. Hipper zamířil na jih vstříc Scheerově Hochseeflotte a Beatty ho následoval. Během následujícího střetu (takzvaný Run to the South), pět německých bitevních křižníků čelilo přesile šesti Beattyho bitevních křižníků a čtyř rychlých bitevních lodí kontradmirála Sira Hugh Evan-Thomase.

Přesto přišel Beatty o dva bitevní křižníky, které po zásahu slabě pancéřovaných muničních skladů explodovaly. Když Beatty zpozoroval blížící se Hochseeflotte, obrátil zpět na sever, pronásledován formacemi  Hippera a Scheera (takzvaný Run to the North), kteří  netušili, že míří k hlavní formaci britské Grand Fleet.

250 lodí obou flotil se dvakrát střetlo během dvou hodin od 18:30 do soumraku, kdy britské lodě těžily z toho, že mizely v soumraku, zatímco ty německé se rýsovaly proti zapadajícímu slunci). Čtrnáct britských a jedenáct německých lodí bylo během tohoto střetu zničeno.

Během noci se admirál Jellicoe snažil zabránit Němcům ústup na základnu, ale Scheer prorazil skrz zadní voj Grand Fleet a vrátil se na základnu.

Vítězství slavily ve svých propagandistických výstupech jak Británie, tak Německo. Británie ztratila více lodí o větším výtlaku a skoro dvakrát tolik námořníků. Hochseeflotte ale svůj cíl, tedy zničit podstatnou část flotily silnějšího protivníka také nesplnila a Velká Británie tak udržela svou převahu v Severním moři.

The First World War German battlecruiser Seydlitz badly damaged after the Battle of Jutland May 1916.

Taktické vítězství tedy bylo Německa, to důležitější strategické bylo na straně Británie. Na konci roku 1916, zahájilo německé císařské loďstvo neomezenou ponorkovou válku, která přivedla USA v roce 1917 ke vstupu do První světové války.

Zajímavostí je, že na britské lodi HMS Collingwood sloužil i budoucí britský král a poslední indický císař Jiří VI.

Zdroj: Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.