Boeing a Lockheed vyhrály kontrakt na vývoj ,,extra velkého" autonomního plavidla

Boeing a Lockheed vyhrály kontrakt na vývoj ,,extra velkého&quote; autonomního plavidla
Autor fotografie: Screenshot YouTube
20 / 10 / 2017, 11:00

Firmy Lockheed a Boeing se budou podílet na vývoji nového UUV (Unmanned underwater vehicle - bezposádkového podvodního prostředku).

Boeing a Lockheed budou společně vyvíjet nové ,,extra velké" výkonné UUV, které bude schopné plnit širokou škálu úkolů odehrávající se pod vodou.

Úkolem Boeingu a Lockheedu bude vyvinout vylepšené, tzv. XLUUV (Extra-Large Unmanned Underwater vehicle), které ponese název Orca. Program XLUUV je navržen tak, aby v konečném výsledku vytvořil autonomní podvodní plavidlo na dlouhé vzdálenosti, které by bylo schopné vézt různý náklad, od senzorů až po zbraně.

psali jsme: Americký špionážní podvodní dron GhostSwimmer

Na rozdíl od jiných UUV, které je nutné vypustit z lodi či ponorky, Orca bude plout sama z mola do zvolené konfliktní zóny, tam provádět zadané úkoly a pak se opět vrátí zpět. Hlavní předností Orky bude především fakt, že bude moci operovat autonomně týdny či měsíce, přičemž její systémy se budou průběžně informovat o aktualizaci stávajících či stanovení nových úkolů v dané oblasti. Orku její vývojáři navrhnou tak, aby byla schopna plout nejméně 2 000 námořních mil, což bude jeden z klíčových faktorů pro její mise.

psali jsme: Nejrychlejší ponorka světa je - která vlastně?

Jednou z výhod XLUUV je její velikost, dosah a schopnost vézt zvýšený náklad. To jí dává ,,punc" všestrannosti. Orka tak může například ve zvolené oblasti klást podvodní miny a ještě se vrátit domů pro další ,,smrtící náklad". Plavidlo bude moci provádět špionážní činnost, rozmišťovat dle potřeby antény, které umožní zachycovat elektromagnetické emise pro další analýzu. Může zaútočit i na lodě na povrchu moře či s dalšími ponorkami a plavidly pronásledovat nepřátelské ponorky.

psali jsme: Znamenají podvodní drony konec jaderných ponorek?

Lockheedu a Boeingu bylo poskytnuto 43,2 milionů a 42,3 milionů dolarů, aby přišly s návrhem vlastního XLUUV. Americká vláda pak vybere vítězný návrh a následným krokem bude vyrobení pěti prototypů Orky a jejich dodání k testům v roce 2020.

 

Zdroj: popularmechanics.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace