Bombardér i transportní letoun - Jakovlev Jak-6

Bombardér i  transportní letoun - Jakovlev Jak-6
Autor: Internet.|Popisek: Jakovlev Jak-6 na technických výkresoch.
10 / 07 / 2016, 13:45

Dvoumotorový letoun používaný jako bombardér i jako transportní letoun.

V dubnu 1942 dostala Jakovlevova konstrukční kancelář zadání vytvořit dvoumotorový letoun určený převážně pro transport, aby nahradil nebo alespoň doplnil Polikarpovy U-2 používané pro stejný účel. Podle zadání měl Polikarpov vytvořit letoun snadno ovladatelný a co nejméně náročný na výrobu. Práce proběhly poměrně rychle a už v červnu 1942 proběhl první let prototypu. V září prošel státními zkouškami a hned byl přijat do výroby. 

Jak-6 byl dolnoplošník dřevěné konstrukce potažené tkaninou, se zatahovacím podvozkem, poháněný motorem Švecov M-11F. Palivové nádrže byly z důvodů šetření a urychlení výroby z chemicky impregnované překližky. 

Letoun se používal jako transportní – pro zásobování partyzánských jednotek, transportu raněných, pro spojařské účely nebo jako kurýrní stroj, ale také k výcviku pilotů dvoumotorových letadel. Druhou variantou byl lehký noční bombardér. Osádku tvořili dva piloti a až 6 přepravovaných osob nebo 500 kg bomb nebo materiálu. Některé stroje později dostaly šípová křídla a s některými dalšími vylepšeními létaly pod označením Jak-6M. Z Jaku-6M se později vyvinul o něco větší Jak-8.

Celkem bylo vyrobeno 381 strojů. 

Zajímavosti

  • přestože letoun měl mít zatahovací podvozek, řada strojů opustila výrobní linky s pevným podvozkem
  • během bitvy o Berlín byly Jaky-6 vyzbrojeny raketami RS-82 a používány proti pozemním cílům
  • po válce byly prodávány do zahraničí, ale spousta jich sloužilo v sovětském letectvu do roku 1950
  • v Rudé armádě měl letoun přezdívku "??????????" (Duglasjonok)
  • vyráběl se ve 3 závodech – závod č. 47 (Orenburg), závod č. 464 (Tušino) a závod č. 471

Bojové použití

-jednotka Normandie-Niemen
-Mongolsko
-SSSR

Výzbroj

-1x 7,62 mm kulomet ŠKAS ve střelišti na hřbetu trupu, se zásobou 500 nábojů
případně
-500 kg pum, nebo
-10x raketa RS-82

Rozměry 

rozpětí: 14 m
délka: 10,35 m
výška: 2,95 m
plocha křídel (m2): 29,6

 

Technická data

pohon: 2x Švecov M-11F pístový, vzduchem chlazený pětiválec o výkonu 140 k. s. (104 kW) s dvoulistou dřevěnnou vrtulí
maximální rychlost (km/h): 183
doba stoupání na výšku 1000m: 5,4 minut
operační dostup: 4800 m
dolet: 880 km

Autor: Matej Beneš

Zdroj: 2.svetová vojna 1939-1945, Wikipedia

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace