Bombardér i transportní letoun - Jakovlev Jak-6
Autor: Internet.|Popisek: Jakovlev Jak-6 na technických výkresoch.
Dvoumotorový letoun používaný jako bombardér i jako transportní letoun.
V dubnu 1942 dostala Jakovlevova konstrukční kancelář zadání vytvořit dvoumotorový letoun určený převážně pro transport, aby nahradil nebo alespoň doplnil Polikarpovy U-2 používané pro stejný účel. Podle zadání měl Polikarpov vytvořit letoun snadno ovladatelný a co nejméně náročný na výrobu. Práce proběhly poměrně rychle a už v červnu 1942 proběhl první let prototypu. V září prošel státními zkouškami a hned byl přijat do výroby.
Jak-6 byl dolnoplošník dřevěné konstrukce potažené tkaninou, se zatahovacím podvozkem, poháněný motorem Švecov M-11F. Palivové nádrže byly z důvodů šetření a urychlení výroby z chemicky impregnované překližky.
Letoun se používal jako transportní – pro zásobování partyzánských jednotek, transportu raněných, pro spojařské účely nebo jako kurýrní stroj, ale také k výcviku pilotů dvoumotorových letadel. Druhou variantou byl lehký noční bombardér. Osádku tvořili dva piloti a až 6 přepravovaných osob nebo 500 kg bomb nebo materiálu. Některé stroje později dostaly šípová křídla a s některými dalšími vylepšeními létaly pod označením Jak-6M. Z Jaku-6M se později vyvinul o něco větší Jak-8.
Celkem bylo vyrobeno 381 strojů.
Zajímavosti
- přestože letoun měl mít zatahovací podvozek, řada strojů opustila výrobní linky s pevným podvozkem
- během bitvy o Berlín byly Jaky-6 vyzbrojeny raketami RS-82 a používány proti pozemním cílům
- po válce byly prodávány do zahraničí, ale spousta jich sloužilo v sovětském letectvu do roku 1950
- v Rudé armádě měl letoun přezdívku "??????????" (Duglasjonok)
- vyráběl se ve 3 závodech – závod č. 47 (Orenburg), závod č. 464 (Tušino) a závod č. 471
Bojové použití
-jednotka Normandie-Niemen
-Mongolsko
-SSSR

Výzbroj
-1x 7,62 mm kulomet ŠKAS ve střelišti na hřbetu trupu, se zásobou 500 nábojů
případně
-500 kg pum, nebo
-10x raketa RS-82
Rozměry
rozpětí: 14 m
délka: 10,35 m
výška: 2,95 m
plocha křídel (m2): 29,6
Technická data
pohon: 2x Švecov M-11F pístový, vzduchem chlazený pětiválec o výkonu 140 k. s. (104 kW) s dvoulistou dřevěnnou vrtulí
maximální rychlost (km/h): 183
doba stoupání na výšku 1000m: 5,4 minut
operační dostup: 4800 m
dolet: 880 km
Autor: Matej Beneš
Zdroj: 2.svetová vojna 1939-1945, Wikipedia
Tagy článku