Autor fotografie: By Chmee2 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY-SA 2.5-2.0-1.0|Popisek: Národní galerie
Ministerstvo kultury ČR vypsalo výběrové řízení na poskytovatele „Poskytování služeb fyzické ostrahy a pultu centralizované ochrany v objektech Ministerstva kultury a jeho příspěvkových organizací a státních fondů“.
Není to malá zakázka, celkem se jedná o 113 objektů, které bude od 1. 1. 2016 hlídat až 610 členů fyzické ostrahy.
Problém je, že koncepce zadání, tedy centralizovaný nákup, je vhodná spíše na nákup zboží a nikoli nákup služeb. V době, kdy by ostraha veřejných a státních institucí měla být v popředí zájmu, v zadání zcela chybí předložení jakékoli koncepce bezpečnosti. Zájemcům o zakázku nebyla ani ve lhůtě pro podání nabídek umožněna prohlídka objektů kvůli vytvoření optimálního bezpečnostního systému.
Ministerstvo za klíčový parametr považuje nejnižší cenu fyzické ostrahy a to i u objektů, kde by bylo možné využít například technické bezpečnostní systémy, které by byly z dlouhodobého hlediska ministerstva ekonomicky výhodnější a šetřily resortu v konečném důsledku peníze.
A stejně jako u včerejšího článku o pražském letišti narážíme na problém, kdy firmy účastnící se tendru nabízejí ceny nižší, než jsou vůbec náklady na minimální mzdu pracovníka ostrahy.
Výpočet je jednoduchý – 75 Kč mzdy včetně příplatků + 1,34% pojištění + 8,21 Kč (zákonný fond dovolených a nemocí) dává dohromady výslednou sumu 108,71 Kč.
A to jsou jen náklady na pracovníka samotného, nejsou tam pracovní pomůcky atd. Jak je tedy možné, že bezpečnostní agentury nabízí nižší hodinové sazby?