foto: Agus Buigues / Flickr/Ilustrační foto
Bateriový trh se urval z kloubů a společnosti po celém světě se předhánějí v inovacích. Soutěží se o lepší výdrž, rychlost nabíjení i energetickou hustotu. Čínský výrobce automobilů společnost Zeekr se ale nyní vytasil s opravdu silnou kartou, která by mohla zajímat i zbrojní průmysl. Jejich baterie se v testech jeví jako nesmrtelná.
Emočně vymazlené a technicky propracované video Zlaté „cihlová“ baterie, jak ji společnost Zeekr nazývá, by měl vidět každý, kterému jeho elektrovůz při mínus 5 stupních shodí dojezd na polovinu a při minus 18 se začne štosovat mezi konkurenty v odstavném pruhu. Zbystří jistě i zbrojařští inženýři.
Po osmihodinovém pobytu v kryokomoře o teplotě mínus 45 se baterie opětovně proměří a vše OK. Slaná lázeň o koncentraci soli 10 %? Žádný problém, vytopení tedy nepřipadá v úvahu. Ani po grilovacím testu na 1000 stupňů nevykazuje baterie žádná poškození. Několikakilometrové smýkání bahnem a rozrážení hald s kamením, přejetí 22 tunovým parním válcem, a nakonec ani spuštění více než sedmisetkilové baterie z výšky 10 m nezpůsobilo žádné škody. Po všech těchto náročných testech zůstala baterie plně funkční. A teď si představte tohoto terminátora mezi bateriemi v pancéřovaném podvozku nějakého tanku, BVP či jiného armádního vehiklu.

NATO snižuje emise
Doby, kdy Hitler potřeboval nejprve dobít oblast kolem Kaspické moře, aby získal přístup k zásobám ropy pro tankové divize a mohl táhnout dál na Rusko, vejdou brzy do zapomnění, stejně jako Hanibalova slonní anabáze. Promění se i palivová zásobovací koncepce, která se v podstatě za sto let, od spuštění prvního tanku, nezměnila. Cisterny nahradí vozítko pro rozvoz baterií. Koneckonců šéf NATO Jens Stoltenberg na loňském summitu v Madridu hovořil mimo jiné o snižování emisí skleníkových plynů, a to i ve vojenské oblasti, alternativních pohonech či "zelených technologiích". „Já věřím, že v budoucnosti nejmodernější vozidla a nejodolnější armády budou ty, které nebudou odkázány na fosilní paliva," prohlásil Stoltenberg ve svém projevu a dodal, že v případě BVP má na mysli elektřinu jako pohon.
Americká armáda si už v roce 2017 vytyčila velkolepý cíl do deseti let elektrifikovat všechna vojenská vozidla. „Otázkou je, zda technologie již natolik pokročila, aby se dalo již nyní uvažovat o stavbě obrněných elektrických vozidel," uvedl při stanovování cíle Donald Sando, civilní zástupce velitele amerického centra pro výcvik a vedení manévrového boje MCoE (Maneuver Center of Excellence). Podle něj již bojové vozidlo pěchoty NGCV, tedy nástupce M2 Bradley, musí mít čistě elektrický pohon, jelikož nevýhodou je zajištění zásobování. Kupříkladu americká obrněná divize spotřebuje kolem 2 milionů litrů paliva denně.
Čína je nejdál
Že se bateriová technologie hnula a stále překotně hýbe kupředu dokazuje podle testů představovaná zlatá baterie na bázi lithia a sulfátu železitého od firmy Zeekr. Jen pro dokreslení, zástupce americké armády před šesti lety požadoval pro případné dobíjení BVP supercharger o výkonu 350 KW. Společnost Zeekr plánuje spustit vlastní síť rychlonabíječek s výkonem až 800 kW, starší typ uvedený do provozu loni v září o výkonu 600 kW nabije kapacitu 100KW baterie na dojezd 300 km za pouhé 3 minuty. Prostou trojčlenkou dostaneme, že novější typ by zvládl dobytí na požadovanou vzdálenost za 2 minuty. Elektrický pohon má samozřejmě i další přednosti – je totiž tichý. Spalovací motory dnešních obrněnců jsou velmi hlučné a jejich přítomnost na bojišti lze jen stěží utajit. Některé armády jsou vybaveny již minimálně elektrickými vozy nebo motocykly. Ti například využívají ukrajinští odstřelovači ve stávajícím konfliktu.
Psali jsme
Bez většího zájmu českých médií se uskutečnilo se v Číně na konci listopadu účelové spojení dvou obřích společností. Přesto je jeho význam...
Trh roste
Podle expertů z odborného webu Batterytechonline.com se odhaduje, že trh s vojenskými bateriemi vzroste z 1,3 miliardy USD v roce 2022 na 1,6 miliardy USD do roku 2027. Hlavní motivací tohoto růstu je potřeba dodávat lepší baterie pro nesčetné množství přenosné elektronické senzory, přenosné komunikační systémy a zbraňové systémy. Samozřejmě že experti počítají s použitím lithiových baterií v těžkých platformách jako BVP, tanky, robotická bojová vozidla, čluny, ba dokonce letadla.
Nejen lithium
Čínská vláda, respektive čínské firmy nevsází v oblasti vývoje baterií vše na jedinou lithiovou kartu, přestože Čína drží obří zásoby lithia. V současnosti se po celé zemi staví více než 28 továren na výrobu sodíkových baterií, které jsou podstatně lehčí, levnější, zvládnou vícero dobíjecích cyklů a méně zatěžují životní prostředí. S nimi se ale počítá apriori pro automobilový průmysl. Už tak levnější čínské vozy by mohly zasadit další ránu evropskému automobilovému průmyslu.
Tagy