Češi si kopírují klíče od kanceláře a říkají svým kolegům heslo k pracovním počítačům

Češi si kopírují klíče od kanceláře a říkají svým kolegům heslo k pracovním počítačům
03 / 09 / 2019, 09:00

Statisíce Čechů tráví svoji pracovní dobu v kancelářích a do pracovních stolů si často ukládají osobní věci i peníze. Důvěřují svým kolegům? Jak často ztrácejí klíče od zaměstnání? A mají pro vstup do práce raději karty, nebo otisk prstu? To zjišťoval průzkum, který pro společnost ASSA ABLOY připravila agentura IPSOS.

Češi svým spolupracovníkům věří. Dvě třetiny z nich by při odchodu klidně nechaly na pracovním stole peněženku nebo klíče od domu. Více než polovina zaměstnanců nechává klíče a peněženku v kabelce či tašce a nikam si je nezamyká. 28 % lidí také nemá problém sdělit heslo ke svému počítači svým kolegům. Důvěra se přitom nemusí vyplatit: 10 % respondentů se na pracovišti během posledních 12 měsíců setkalo s krádeží nebo neobjasněnou ztrátou osobních věcí.

Alarmující ovšem je, že téměř 11 % zaměstnanců si kopíruje klíče od stávající kanceláře. „Podobně bezstarostně jako k vlastním věcem přistupují Češi také k datům a majetku svého zaměstnavatele. Často ztrácí klíče nebo přístupové čipy a karty od firem a nechávají si pak vyrobit kopie ztracených klíčů,“ komentuje výsledky průzkumu Martin Šedivý, ředitel ASSA ABLOY Czech & Slovakia. Podle něj se v případě kopírování klíčů jedná o značné bezpečnostní riziko pro zaměstnavatele.

Klíč od práce? Prostě si ho zkopíruju!

Jde o překvapivě častý jev. Jednou nebo vícekrát si nechalo klíč od zaměstnání okopírovat bezmála 11 % zaměstnanců. „Běžné klíče nejsou příliš vhodným ani bezpečným způsobem ochrany přístupu do firem. Klíče se ztrácejí a kopírují zcela mimo kontrolu zaměstnavatele,“ uvádí Martin Šedivý a dodává: „Po ztracených klíčích nikdo nepátrá, zámky se zpravidla nevyměňují a zaměstnavatel rychle ztrácí přehled o počtu existujících klíčů a jejich držitelích.“

Firmy stále používají klíče, lidé ale chtějí změnu

K přístupu na pracoviště přitom slouží stále nejčastěji klíče. Využívá je bezmála polovina (49 %) firem, následují čipy (25 %) a kartové dveřní systémy (24 %). Ty poskytují podstatně vyšší úroveň ochrany, protože je lze v případě ztráty snadno deaktivovat a není je možné běžným způsobem okopírovat. A ztráty jsou časté. Klíče, kartu nebo čip od práce někdy ztratil každý sedmý Čech (14 %). Při ztrátě přitom mají elektronické systémy velkou výhodu: 45 % respondentů uvedlo, že takovou situaci zažilo a bez problémů kartu nebo čip deaktivovalo. To se odráží i na vnímání pohodlí jednotlivých přístupových systémů – přibližně na stejné úrovni jsou vnímány čipy (28 %), klíče (25 %) i karty (21 %). Klíče vnímá jako pohodlné jen čtvrtina respondentů, používají se ale v polovině firem. Je tedy možné říci, že velká část uživatelů je vnímá jako nepohodlné. Pouze 16 % respondentů vyhodnotilo jako pohodlné biometrické systémy, využívající například otisk prstu.

„Kartový systém, například Aperio od ASSA ABLOY, poskytuje nejen ochranu před neoprávněným přístupem, ale umožňuje také lepší kontrolu nad pohybem osob díky sledování a reportování každého použití přístupové karty. V případě, že zaměstnanec odejde z firmy, lze jeho kartu jednoduše deaktivovat. Stejně jednoduché je řešení i v případě ztráty karty,“ vysvětluje Michal Weinhauer expert na přístupový systém Aperio ve společnosti ASSA ABLOY a pokračuje: „Aperio je bezdrátové, takže jej můžete instalovat i v památkově chráněných budovách nebo v moderních designových interiérech. Instalace zámku zabere jen několik minut, jeho baterie vydrží přibližně dva roky provozu.“

Průzkum zpracovala agentura IPSOS pro společnost ASSA ABLOY v červnu 2019 na vzorku 525 lidí pracujících v českých kancelářích.

 

O společnosti ASSA ABLOY

ASSA ABLOY je přední světový výrobce a dodavatel dveřních systémů. Klade důraz na bezpečí zákazníků a snadné ovládání výrobků. Ve společnosti ASSA ABLOY pracuje více než 48 500 zaměstnanců a roční obrat dosahuje 8,2 miliardy eur.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace