Česká spořitelna varuje před platbami za aplikace a hry

Česká spořitelna varuje před platbami za aplikace a hry
Autor fotografie: Pixabay|Popisek: Ilustrační foto
12 / 04 / 2015, 08:15

S rozšířením chytrých telefonů se stále častěji setkáváme s tím, že klienti reklamují zpravidla nízké nebo pravidelné transakce za využívání některých aplikací a her, zejména u mobilních telefonů s operačním systémem Android a iOS.

Česká spořitelna zveřejnila upozornění na možné problémy s platbami za stahování her a aplikací.

Velmi často rodiče půjčí svůj mobilní telefon dětem, kterým umožní zdarma si stáhnout nějakou aplikaci či hru. Při jejím hraní/používání se ovšem může zobrazit nabídka na pořízení nějaké aktualizace či nákupu nadstandardních doplňků ke hře. To už ovšem může být placené, i když to na první pohled při stahování hry nemusí být zřejmé. Při registraci mobilního telefonu ve službě Obchod Play/App Store bývají zadány údaje o platební kartě pro účely stahování aplikací či her.

Jakmile dítě potvrdí stažení placené hry/aplikace nebo doplňku ke hře, strhne se z účtu, ke kterému je karta vedená, automaticky požadovaná částka. To se může velmi často opakovat (podle toho, jak často je dítětem či blízkou osobou hra či aplikace využívaná) a výsledná částka pak nebude pouze v řádu stokorun, ale může být i daleko vyšší v řádu tisíců.

Jak se podobným nepříjemnostem vyhnout?

Měli byste pravidelně sledovat stav svého účtu, abyste v případě zjištění neoprávněných nezadávaných transakcí mohli včas zasáhnout.

Při stahování nabízených aplikací či her byste se měli důkladně seznámit s podmínkami a zabezpečit stahování placených částí aplikací či her bezpečnostním heslem. U chytrých telefonů si můžete kontrolovat také historii plateb provedených přímo přes mobilní telefon - v ní si můžete ověřit, které transakce byly skutečně realizovány přímo z vašeho telefonu.

Vyplatí se poučit děti, jak funguje využívání aplikací a her v chytrých telefonech a důsledně je varovat před stahováním placených věcí.

Když k podobnému případu dojde, v první řadě je nutné se obrátit na českou pobočku společnosti Google/Apple a vyžádat si vyjádření a vysvětlení k zaúčtovaným platbám přímo od nich. Pokud se následně s reklamací obrátíte na Českou spořitelnu, snažíme se pro vás získat peníze zpět. Je však nutné dodržovat základní bezpečnostní pravidla a používat svůj telefon obezřetně.

Obecně pro platby na internetu doporučujeme využívat službu odemknutí/zamknutí karty.

Tagy článku