Česká stavební lobby v hledáčku Bruselu. Nový hráč ASTALDI na českém stavebním trhu útočí

Česká stavební lobby v hledáčku Bruselu. Nový hráč ASTALDI na českém stavebním trhu útočí
Autor: flickr.com (CC BY-ND 2.0) |Popisek: dálnice
11 / 12 / 2017, 23:00

Během letošního roku Ředitelství silnic a dálnic vypsalo nejvíce výběrových řízení na výstavbu nových úseků českých dálnic za poslední roky.

Někteří odborníci dokonce rok 2017 označují za podobný stavebnímu boomu, který ČR zažila v dobách ministrování Aleše Řebíčka, kdy na přehřátém stavebním trhu prudce rostly ceny. Tentokrát jsou však vítězné ceny dramaticky nižší, než byly předpokládané ceny ze strany ŘSD, neboť vítězí nikoliv tradiční dodavatelé z Čech, ale zahraniční stavební společnosti. Ve výběrovém řízení na výstavbu dvou úseků rychlostní komunikace tvořící obchvat Frýdku Místku podala nejnižší nabídku řecká společnost AKTOR ATE. Připravovaný úsek D35 Opatovice nad Labem – Časy vyhrálo s nejnižší nabídkou Italsko-turecké konsorcium ASTALDI S.p.A. - IC Ictas InsaatSanayi ve Ticaret A.S. Stavba D35 byla ze strany ŘSD odhadována na necelých 5 miliard korunavšak nabídková cena konsorcia ASTALDI IctasInsaat byla méně než 3 miliardy což je o 38% méně než ŘSD předpokládaná cena

Přestože vítězná nabídková cena pro výstavbu nových úseku D11 z Hradce Králové do Polska byla vysoutěžena za méně než polovinu původně předpokládané ceny ŘSD, stát výběrová řízení již vyzval stavební společnosti Porr a Eurovii bez průtahů k uzavření smlouvy. Na sousední D35 však ŘSD rozhodnutí oddaluje. Podle informaci SECURITY magazínu se politikové a vedení ŘSD obávají, že se bude opakovat špatná zkušenost se zahraničními stavebními společnostmi z minulosti, kdy vítězná firma nebyla schopna dostát svým závazkům, a tak došlo k velkému zpoždění výstavby. 

psali jsme: Jak je to s Trojskou lávkou doopravdy?

ŘSD proto pověřilo externí právní kancelář a odborné poradce, aby prozkoumali, zda nelze vítězné konsorcium vyřadit z tendru pro nepřiměřeně nízkou cenu. Obavy o budoucnost výstavby D35, jako reakci na podanou nabídku zahraničního konsorcia, přitom projevil i hejtman Pardubického kraje, který do Prahy zaslal dopis upozorňující na rizika zpoždění výstavby, pokud se vybere dodavatel s nepřiměřeně nízkou cenu. 

Obavy ŘSD však bude obtížné obhájit.

Konsorcium stavebních společnostASTALDI - Ictas Insaat patří k největším stavebním společnostem na světě. Jen italská Astaldi sama o sobě je šestou největší stavební společnosti na světě v oblasti výstavby dopravní infrastruktury s obratem 3 miliardy EUR a pobočkami ve 24 zemích na celém světě. Staví nejen dálnice, ale má za sebou úspěšnou výstavbu metra v Miláně, Římě, Kodani nebo Istanbulu. Podezírat toto konsorcium z neschopnosti splnit své závazky vůči ČR je zavádějící a těžko obstojí u mezinárodní odborné veřejnosti, ve chvíli, kdy tato zakázka svou hodnotou představuje 0,3 % jejich ročního obratu

psali jsme: NKÚ si příští rok posvítí na hospodaření armády, ŘSD či NBÚ

V ČR zatím významné infrastrukturní stavby staví v podstatě výlučně omezená skupina stavebních společností označovaná jako „VELKÁ PĚTKA“ nebo „STAVEBNÍ KARTEL“, mimochodem pouze organizační jednotky zahraničních vlastníků. Pikantní na této skutečnosti je i to, že sám staronový ministr dopravy Daniel Ťok je původně generální ředitel stavební společnosti Skanska s centrálou ve Švédsku, která do této „VELKÉ PĚTKY“ patří.

Pokud ASTALDI a spol. uspěje a ŘSD podepíše kontrakt s tímto konsorciem, bude to ohrožení pro tyto tradiční dodavatele, a zároveň silný signál, že se český trh otevírá. Jestliže naopak ŘSD konsorcium na český trh nepustí, je jisté, že zastání největší italská stavební společnost najde například u italského eurokomisaře pro místní rozvoj nebo u předsedy Evropského parlamentu. České dálnice jsou z velké části financovány Bruselem v tzv. Operačním programu doprava. Transparentnost a efektivita peněz čerpaných ze strany ČR nejen v Operačním programu doprava byla Bruselem mnohokrát kritizována a české ministerstvo dopravy musí Bruselu umět obhájit všechny náklady, které jsou EU spolufinancované. 

 

 

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Defence - tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace