Čeští operátoři tísňové linky 112 pomohli českému řidiči ve Velké Británii

Čeští operátoři tísňové linky 112 pomohli českému řidiči ve Velké Británii
Popisek: Ilustrační foto
11 / 04 / 2016, 11:45

Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje obdrželo v Praze dne 6. dubna 2016 na slavnostním ceremoniálu Asociace evropského čísla tísňového volání ocenění za vynikající spolupráci operačních středisek dvou evropských zemí.

Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje uspěl v evropské konkurenci s událostí, která se odehrála koncem roku 2014 ve Velké Británii. Operátoři tísňové linky 112 na Krajském operačním a informačním středisku HZS Olomouckého kraje v Olomouci obdrželi hovor od ženy, jejíž přítel, který je řidičem a právě projíždí Velkou Británií, má velké bolesti hlavy a ucha.

Řidič však neměl potřebnou jazykovou vybavenost, a tak si nemohl sám zavolat první pomoc či ambulanci ve Spojeném království, ale zavolal své přítelkyni do České republiky. Ta kontaktovala tísňovou linku 112 s prosbou o pomoc. Události se chopil technik 112 a začal podnikat rázné kroky k co nejefektivnějšímu předání zprávy a zajištění přísunu požadované pomoci.

Zpětným telefonátem českému řidiči se dozvěděl více potřebných informací, a to o konkrétní poloze a bolestech. Následnou kolektivní prací, jak telefonního centra tísňového volání 112, tak krajského operačního střediska, za využití Databáze čísel evropských center tísňového volání, mapovou podporou a několika telefonáty na telefonní číslo tísňové linky 112 v Londýně, se technik spojil s operátorkou a zajistil potřebnou pomoc. Český občan tak obdržel potřebnou lékařskou pomoc v zahraničí, i když sám nebyl dostatečně jazykově vybaven.


Ocenění představitelům HZS Olomouckého kraje před asi pětistovkou odborníků z různých států Evropy předal náměstek generálního ředitele HZS ČR brig. gen. Ing. František Zadina, který k tomuto uvedl: „V posledních dnech, zejména v době migrační krize, je diskutována problematika sjednocené Evropy, zda obnovit či ne státní hranice. Pro pomoc lidem, pro záchranu jejich životů a zdraví ale žádné hranice budovat nemůžeme. Ještě před pár lety by bylo nemyslitelné, že českému občanovi v zahraničí bude poskytnuta pomoc prostřednictvím české tísňové linky. Díky moderním komunikačním technologiím to dnes už není fikce, ale realita.“

Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje si tohoto ocenění velmi váží. Plk. Ing. Petr Ošlejšek, Ph. D., náměstek ředitele HZS Olomouckého kraje, který ocenění převzal, dodal: „Dokazuje to, že tísňovou linku 112 v České republice obsluhují zkušení operátoři, kteří se za všech okolností snaží vyřešit jakoukoli tísňovou nebo mimořádnou situaci. Pomoc však mohla být realizována hlavně díky existenci společné evropské databáze, která umožňuje rychlejší a operativnější komunikaci mezi záchranáři v Evropě. Předpokladem do budoucna je, že se do této vzájemné spolupráce brzy zapojí ještě více zemí a společně tak budeme moci lépe chránit životy, zdraví a majetek obyvatel bezpečnější Evropy.“

Na slavnostním ceremoniálu Asociace evropského čísla tísňového volání se mezi oceněnými v dalších kategoriích objevily různé evropské organizace a významné aktivity vedoucí k rozvoji spolupráce při příjmu tísňového volání na lince 112.

Česká republika byla v minulosti v rámci slavnostního ceremoniálu oceněna už dvakrát. Poprvé to bylo v roce 2009 za progresivní systémové a technologické řešení Telefonních center tísňového volání 112, podruhé v roce 2014, kdy bylo oceněno Integrované bezpečnostní centrum Moravskoslezského kraje.

Autor:
por. Bc. Ing. Vladimíra Hacsiková, mluvčí HZS Olomouckého kraje

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace