ČSSD na dně. Najde se nový Jiří Paroubek?

ČSSD na dně. Najde se nový Jiří Paroubek?
foto: Flickr.com/Bohuslav Sobotka

ČSSD ztrácí v nejnovějším průzkumu agentury STEM na vedoucí ANO zhruba 15%.

KOMENTÁŘ

Je dokonce za komunisty, i když těsně. Sociální demokracie ztrácí drajv a přitažlivost pro své voliče a začíná postupně padat níž a níž. Existuje z tohoto marasmu cesta ven? Rovnou si můžeme na tuto otázku odpovědět ano, existuje.

Pokud ovšem přijde do čela strany schopný krizový manažer. Tím byl v roce 2005 Jiří Paroubek, který skomírající stranu dokázal zvednout z 10% volebních preferencí na necelých 33% v parlamentních volbách 2006. Postupně udělal z ČSSD nejsilnější politickou stranu v zemi.

Jaký je stav formálního lídra koalice nyní? Bohužel žalostný. Zkostnatělé vedení v čele s Bohuslavem Sobotkou není schopno dlouhodobě personálně, programově ani marketingově konkurovat hnutí ANO, které je fakticky nejsilnějším článkem vlády. Příčiny tohoto stavu jsem už ostatně několikrát popsal v jiných svých komentářích. Ale hlavně - sociální demokraté jakoby nevěděli, co chtějí dělat a kam směřuje jejich politika. Nacházejí se v hluboké krizi, byť si to vedoucí činitelé ČSSD zdráhají přiznat.

Výrazem této krize je pak volání některých straníků po výměně předsedy Bohuslava Sobotky, což je něco, co zaznělo poprvé od těsného zvolení Sobotky na brněnském sjezdu v roce 2011. Kromě objektivních důvodů, proč se ČSSD potácí v průzkumech veřejného mínění kolem 15%, může být fakt, že předseda ČSSD je i předsedou vlády a naopak. Sobotka se kromě vládních prací ještě musí navíc věnovat rozvoji své strany, což je oblast, kterou očividně zanedbává, či zkrátka nemá dostatek času a sil na to, aby tak činil.

Rozdělením těchto dvou funkcí by tak mohlo alespoň částečně ČSSD prospět. To by však sociální demokraté museli chtít, aby se věci hýbaly. To se za předsedy Sobotky dlouhodobě neděje a z ČSSD se z dlouhodobé perspektivy stává ,,strana rutiny", jež je spokojená na pozicích, kde právě je. Ale to proti Andreji Babišovi zcela určitě stačit nebude. Pokud ČSSD neudělá zásadní personální, programové změny a razantní ,,průvan" v politickém marketingu, může ji čekat v příštích volbách těžký volební debakl se všemi důsledky z toho plynoucími.

 

Tagy