Dakar 2016: Tatra na sněhu druhá!

Dakar 2016: Tatra na sněhu druhá!
Autor fotografie: Buggyra Media|Popisek: 5. etapa Dakaru 2016
08 / 01 / 2016, 23:30

Počasí si s účastníky Rallye Dakar letos doslova hraje. Zatímco na startu druhé části maratonské etapy svítilo slunce, posádky v páté etapě hlásily déšť, kroupy a sníh. V bivaku v Uyuni se dokonce přehnala písečná bouře.

Členové TATRA BUGGYRA RACING týmu museli dokonce vytáhnout zimní oblečení, když teploty spadly k bodu mrazu. Včerejší pátou etapou se celý konvoj přemístil z Argentiny do Bolívie. Neskutečnou atmosféru této pohostinné země si už loni vyzkoušeli motorkáři. Už od hraničního přechodu Villazón byla silnice lemovaná fanoušky, kteří vykřikovali „Bolivia – suerte“, tedy Bolívie – štěstí.

Martin Kolomý začal fantasticky, když od prvních kilometrů udával tempo mezi kamiony. V polovině trati pak ztratil na vítěze etapy Rusa Nikolajeva jedoucího na Kamazu a obsadil další pódiové umístění.

„Dneska jsme si etapu opravdu užili. Už to začalo fantastickou atmosférou po příjezdu do Bolívie, která nás zdravě nabudila. Před startem se nám podařilo vyměnit vadné boostové čidlo, takže motor šlapal jako hodinky. Druhé místo je perfektní a celkové umístění je pořád reálné. Vždyť je před námi ještě více jak půlka Dakaru,“ uvedl v bivaku Martin Kolomý, který se v celkové klasifikaci posunul na šesté místo.

Velmi povedenou etapu má za sebou také Jaroslav Valtr, který do cíle dojel na desátém místě. Tým TATRA BUGGYRA RACING tak měl poprvé ve své krátkodobé historii na slavné Rallye Dakar dva vozy v TOP 10.

„Tahle etapa mi sedla, bohužel jsme zase startovali až z čtyřiadvacátého místa, takže jsme jeli ve vláčku a hodně v prachu, a to se špatně předjíždí. Bylo to hodně rizikový, hlavně v horách po úzkých cestách s velkými srázy a propastmi, takže jsme museli jet opatrně. Každopádně jsem rád, že jsem mohl ukázat, že auto jede. Zítra budeme moc startovat konečně vpředu,“ radoval se Jarda, který tak doplatil na zrušený prolog a od začátku soutěže startuje v hloubi pole, což posádce přináší nemalé problémy.

Problémem páté etapy byla samozřejmě nadmořská výška. Jezdci se totiž vyšplhali až do 4.600 m.n.m. Obavy samozřejmě měli všichni i o techniku, která musela vydržet dvojnásobnou porci kilometrů.

„Měli jsme strach o gumy, protože přeci jenom už to na ně bylo hodně kilometrů. Báli jsme se i o motor, o turbo, protože v takové výšce ten vzduch není a motor prostě dostává zabrat ještě víc. Všechno vydrželo až do cíle, takže jsem rád, že jsme tady. Bivak tady nevypadá moc kulturně, za mnou se dokonce žene nějaká písečná bouře a chlapci asi nebudou mít moc příjemný podmínky na opravu. Ale takový je Dakar,“ uvedl kopilot Martina Kolomého David Kilian.

Šestá etapa znamenala pro tým Buggyra opět dvě místa v první desítce, když Martin Kolomý dojel sedmý a Jarda Valtr na desáté pozici.

Druhý tým s Tatrami, Bonver Dakar Project se v páté etapě potýkal s problémy. Tomáš Vrátný v jednom z řečišť urazil vzduchovou hadici, kterou se svou posádkou následně opravil. Tím ovšem ztratil více než čtyřicet minut. V cíli se před ním umístili oba týmoví kolegové Artur Ardavičus i hendikepovaný andorrský pilot Albert Llovera.

Nejúspěšnějším z trojice posádek týmu Bonver Dakar Project byl zkušený kazašský pilot Artur Ardavičus, který byl jednadvacátý. Albert Llovera dojel šestadvacátý.

„Byla to poměrně těžká etapa, alespoň pro nás. Měli jsme technické problémy. Urazili jsme hadici v řečišti. Byli jsme trochu divočejší, než jsme měli být, a to nás stálo asi čtyřicet minut. Předjeli nás úplně všichni a následné předjíždění v horách bylo hodně složité, takže je z toho poměrně velká ztráta, ale důležité je, že jsme v cíli,“ konstatoval Tomáš Vrátný, který v pátém měřeném úseku dlouhém 327 kilometrů obsadil sedmadvacáté místo se ztrátou 1 hodiny, 13 minut a 19 vteřin na nejrychlejšího Eduarda Nikolajeva.

„Jsme v cíli všichni tři včetně Artura Ardavičuse, který etapu odřídil bez posilovače řízení. Byla to velká kulturistická dřina, ale Artur to zvládnul. A musím pochválit i Alberta, protože jsem s ním prohrál a Albert bude zítra startovat přede mnou, tak doufám, že se mi jej podaří předjet,“ dodal Vrátný. V průběžném pořadí je dvacátý s celkovou ztrátou 1 hodiny, 56 minut a 57 vteřin.

V šesté etapě si obě posádky týmu Bonver Dakar Project polepšily o několik pozic. Skvělou stíhací jízdu předvedl Tomáš Vrátný, který startoval až jako sedmadvacátý, ale v cíli byl sedmnáctý. O pouhé tři sekundy pomalejší byl Artur Ardavičus. Kazašský pilot dojel osmnáctý. Oba ztratili na nejrychlejšího Hanse Staceyho patnáct minut. V průběžném pořadí jim patří 19. a 20. místo. Hendikepovaný andorrský pilot Albert Llovera je stále na trati, prozatím mu patří šestadvacátá příčka.

Zdroj: Tiskové zprávy Tatra Buggyra Racing a Bonver Dakar Project

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.