Ruský letoun 5. generace je sužován nejen finančními, ale i technickým problémy. Informuje o tom ruský server Military Informant.
Podle něj celý projekt stíhacích letounů PAK-FA, neboli T-50 trpí nepřetržitými technickými problémy, což zpomaluje průběh testů. Do dubna letošního roku všechny postavené prototypy nalétaly jen něco málo přes 700 hodin, což je opravdu hrozně málo na projekt této velikosti. Většina letadel je průběžně aktualizována.
Zatím existuje 6 létajících strojů, dalších 5 je v různé fázi vývoje, ale některé ze strojů jsou kanibalizovány, aby byly náhradní díly pro stroje schopné létat. Podle plánu mělo být mezi roky 2016 – 2018 předáno dalších osm kusů T-50, ale nyní to vypadá, že tyto plány jdou k ledu.
Letové testy s novým motorem proběhnou v ideálním případě v roce 2017, ale vzhledem ke složitosti výroby nového motoru, může nakonec finální výroba probíhat se starými motory AL-41F. Ruský deník Izvestija pčinesl informaci, že nový motor bude připraven k nasazení až někdy v letech 2025 až 2027.
Jakoby tohle nestačilo, v průběhu zkoušek byla zjištěná nedostatečná strukturální tuhost, a tedy její odstranění sebou ponese zvýšení hmotnosti. Kompozitní materiály, o nichž ruská média často mluvila, jsou svou kvalitou pozadu a možná bude nutné použít kovové výztuhy. Tím samozřejmě dojde ke snížení poměru tahu motoru k hmotnosti letadla.
Další problém je úroveň software a avioniky, kde Rusko není světovou jedničkou.
Kromě technických problémů tu jsou ale i hospodářské a finanční problémy – podle čínských zdrojů, které ruský server cituje, to na hladkou finální výrobu nevypadá.
Zatím bude podepsán kontrakt na pouhou jednu letku těchto strojů, tedy 12 letadel! Další osud bude podle ruských zdrojů záviset na tom, kolik těchto strojů si bude Rusko moci dovolit.
Zdroj: Military Informant
Tagy