Dojde k obnovení výroby stroje F-22 Raptor?

Dojde k obnovení výroby stroje F-22 Raptor?
Autor: US Air Force|Popisek: Ilustrační foto F-22
21 / 04 / 2016, 07:00

Téměř pět let poté, co Lockheed Martin ukončil výrobu svého stroje F-22 Raptor, Sněmovna reprezentantů USA vydala v úterý nařízení letectvu, aby prozkoumalo možnost restartu montážní linky.

Na pokyn tehdejšího ministra obrany Roberta Gatese, Lockheed Martin ukončil produkci superstroje F-22 na linkách v Mariettě v Georgii a Fort Worth v Texasu, po vyrobení pouhých 187 letadel – tedy jen malé části původního požadavku na 749 stíhaček. Ale ve světle rostoucího vnímání, že americká armáda ztrácí svůj technologický náskok na protivníky, jako je Rusko a Čínu, američtí zákonodárci vyjádřili zájem umožnit v rámci letošního rozpočtu restartovat výrobní linku. F-22 na sebe rovněž upozornila během několika ostře sledovaných nasazení v Evropě a na Středním východě.

Psali jsme: Austrálie chce nové Raptory F-22

Úředníci US Air Force již konzistentně prohlašují celý projekt oživení Raptoru jako nesmyslný, a opírají se o enormní náklady na projekt. V roce 2010 společnost RAND vytvořila studii zadanou US Air Force a nákup 75 dalších F-22 vyšel na 17 miliard v cenách roku 2008.

160411-F-DY859-368

Nicméně podvýbor pro taktické letectvo a pozemní sily v rámci zákona obranné politiky 2017 směruje sekretáře US Air Force k provedení studie nákladů spojených s pořízením nejméně dalších 194 F-22. Studie musí být doručena do kongresových výborů obrany nejpozději do 1. ledna 2017.

"S ohledem na rostoucí hrozby pro americkou leteckou převahu v důsledku odstranění rozdílů technologií a zvyšující se poptávky ze strany spojenců a partnerů na vysoce výkonné, multifunkční letadlo, které by vyhovělo vyvíjejícím se a zhoršujícím se globálním bezpečnostním hrozbám, se výbor domnívá, že tento návrh je hoden dalšího zkoumání."

F-22 Raptor technické údaje

Posádka: 1
Rozpětí: 13,56 m
Délka: 18,9 m
Výška: 5,08 m
Nosná plocha: 78,04 m2
Hmotnost prázdného stroje: 19 700 kg
Vzletová hmotnost: 29 300 kg
Maximální vzletová hmotnost: 38 000 kg
Pohonná jednotka: 2× dvouproudový motor Pratt & Whitney F119
Suchý tah: 104 kN každý
Tah s forsáží: nad 156 kN každý
Zásoba paliva: 8 200 kg ve vnitřních nádržích, 11 900 kg s dvěma přídavnými nádržemi

Maximální rychlost:

V letové hladině: 2 410 km/h
Supercruise: 1 963 km/h
Dostup: 19 812 m
Akční rádius: 759 km
Maximální dolet: 3219km
Přeletový dolet: 9050 km
Plošné zatížení: 375 kg/m2
Poměr tah / hmotnost: 1,26 se vzletovou hmotností a 50% paliva

Výzbroj

1 x 20mm rotační kanon Vulcan
4-6 řízených střel s krátkým doletem AIM-9 Sidewinder
4 se středním a dlouhým doletem AIM-120 AMRAAM

Zdroj: Defense News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace