Dopravní letadlo KLM v roce 2050

Dopravní letadlo KLM v roce 2050
Autor fotografie: KLM|Popisek: AHEAD koncept
03 / 08 / 2015, 10:15

Holandské KLM a Delft University of Technology představili koncepční návrh letadla, které by mohlo přepravovat cestující non-stop z Evropy do Austrálie v polovině tohoto století.

Letadlo AHEAD, což je zkratka pro „Advanced Hybrid Engine Aircraft Development", má kapacitu 300 cestujících pro let v délce 14.000 km, tedy přibližně na vzdálenosti od Amsterodamu do australského Perthu.

Pro zlepšení účinnosti letadel, což umožní delší lety, spolupracovali inženýři KLM s kolegy z Delft University of Technology (TU Delft). Výsledkem je design letadla, které má dva páry křídel - malý pár na nose a velký na zadní straně, který je zaintegrován do trupu stroje, což je rozdíl oproti stávajícím letadlům. Kontinuální profil je navržen s cílem zlepšit proudění vzduchu přes trup letadla a snížit odpor vzduchu, což se v současné době překonává použitím motorů s větším výkonem a spotřebou.

"Trup s vnořenými křídly je jeden z velmi nadějných návrhů s cílem minimalizovat odpor, takže letadlo je mnohem více efektivní, co se týče spotřeby," řekl inženýr Rob Duivis na blogu společnosti KLM.

Tým rovněž navrhuje hybridní motor s cílem nahradit tradiční proudové motory s turbodmychadlem. Nový motor KLM by mohl použít dva různé spalovací systémy. První spaluje buď kryogenní vodík, nebo zkapalněný zemní plyn (LNG), druhý spaluje petrolej nebo biopaliva.

"Při použití dvou různých spalovacích komor a palivových systémů, se emise sníží a účinnost motoru zvýší," řekl Duivis.

Protiběžné vrtule turbíny jsou dalším rysem nového motoru. Obsahující dvě řady lopatek, které rotují v opačných směrech, ta větší by produkovala většinu tahu motoru.

AHEAD

Pro další snížení odporu vzduchu, jsou motory namontovány na zadní část letadla, nevisí pod křídly.

"AHEAD design je dlouhodobá studie s mnoha aspekty, které ještě musí být prozkoumány," řekl Duivis, který předpovídá, že letadlo tohoto typu by mohlo být zavedeno kolem roku 2050.

Zdroj: KLM, Deeze

Tagy článku