Duch Kaspického monstra: Rusko chce obnovit výrobu těžkých ekranoplánů

Duch Kaspického monstra: Rusko chce obnovit výrobu těžkých ekranoplánů
Autor: SC ALEKSEEV`s DESIGN BUREAU |Popisek: Ilustrační obrázek
14 / 10 / 2017, 09:30

V 60. letech minulého století SSSR pracovalo na ekranoplánu, tedy stroji který je něco mezi letadlem, vznášedlem a lodí. Nyní to vypadá, že se mohutné stroje opět vrátí.

Společnost Alekseyev Central Hydrofoil Design Bureau se sídlem v Nižním Novgorodu v Rusku pracuje na novém ekranoplánu s označením A-050. Stroj má maximální vzletovou hmotnost 54 tun, nosnost devět tun, a uveze až 100 cestujících. Efektivním dosah/dolet je asi 5 000 kilometrů, a cestovní rychlost se odhaduje až 450 kilometrů za hodinu.

psali jsme: Ruský ekranoplán již brzy na trati Tallinn-Helsinky

Ale ekranoplán je zajímavý nejen pro civilní účely. Stroj se pohybuje na základě principu dynamického přízemního efektu několik metrů nad hladinou jako vznášedlo, a teoreticky by se tak vyhnul minám a protitorpédovým sítím, navíc díky tomu, že se nedotýká hladiny, by byl nezachytitelný sonarem, a díky výšce letu by byl chráněný před radarem. Místo moře může být pod strojem jakýkoli jiný plochý povrch jako je ledové pole, step nebo sněhové pláně. Ostatně právě vojenské využití bylo tím hlavním pro kremelské jestřáby během studené války.

A-050 by měl být vybaven startovacími motory R-195, které jsou podobné těm v útočných strojích Su-25 a hlavní motory  TV7-117SM z letounu Il-114.

psali jsme: Konstruktér, který se znelíbil Stalinovi. Robert Bartini navrhoval sovětská letadla budoucnosti

Ekranoplán bude vybaven ruskou avionikou a moderním navigačním a řídícím systémem letu, bude schopen používat k přistání vodní hladinu a letiště. Díky svým deklarovaným vlastnostem je ekranoplán ideálním strojem pro Federální pohraniční stráž, ministerstvo pro mimořádné situace, FSO, pobřežní hlídky ruského námořnictva a další zákazníky.

Alekseyev Design Bureau navíc pracuje na vytvoření ještě těžšího stroje - víceúčelového transportního ekranoplánu A-080 Chaika-3 se vzletovou hmotností 100 tun.

Zdroj: RIA

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace