E-learning – pokrok, nebo zlo?

E-learning – pokrok, nebo zlo?
Autor: pixabay.com|Popisek: e-learning
10 / 03 / 2020, 09:00

V poslední době se čím dál více setkáváme s pojmem E-learning. Společnosti a organizace všeho druhu a zaměření nabízejí školení všeho druhu formou E-learningu, s posléze vystaveným elektronickým osvědčením o úspěšném absolvování. Vše v klidu, z domova, soukromí, bez nutnosti kamkoliv jít, s kýmkoliv se setkat. Stačí vám internet. Šetří se tím čas, možné prostředky na dopravu, tisk školících materiálů, certifikátů, prostředky na školitele, tedy i cenu daného školení/ kurzu.

Je ale vše tak růžové na tomto systému tak, jak se na první pohled zdá? A je takováto forma vhodná pro všechny oblasti, které dnes pokrývá?

Je výborný nápad, a pokrok, umožnit a moci se vzdělávat a nemuset obrážet školící centra a utrácet čas na cestách, kde strávíme další čas, utratíme peníze za oběd, a po ukončení zase cesta zpět. Ne vždy totiž jde organizovat takové akce v místě bydliště každého, kdo se účastní. Je to vše ale otázka vždy zájmu daného člověka, který se toho kterého kurzu školení chce zúčastnit. Takže zde je to veliký bonus, protože se dá očekávat, že se na takové kurzy a školení přihlásí lidé, kteří o vědomosti stojí, chtějí se dozvědět co daná oblast a obor obnáší, prostě sami chtějí. Velké ušetření času i prostředků.

Ale co v případě školení, o která nestojíte, nebaví Vás…?

Takovými školeními jsou ta, která zažíváte na pracovištích… ze zkušenosti, bohužel, tato školení jsou ze strany zaměstnanců neoblíbená, unavující, trapná a bez významu, prostě ztráta času…

Všeobecně jsou tato školení negativně přijímána, označována za nudná, ale o tom bychom se mohli rozvést jindy. Z pohledu fenoménu E- learning jde o jiný pohled.

Tak jak je výše uvedeno, zbavit nudy a ztráty času se v prvním dojmu z těchto povinných, ale nudných školení může pokusit „náš“ E- learning. Splníme si ho v klidu, bez stresu vyplníme test, a máme splněno.

Je skutečně tato forma žádaná u tak závažných témat jako je bezpečnost na pracovištích?

E-learning o rozšíření znalostí, kdy se sami chceme vzdělat v něčem co nás zajímá, to je paráda. U takových kurzů se předpokládá, že sami chceme, a proto je to dobrovolné. Vlastně proč bychom zbytečně utráceli peníze za něco, co nechceme. Ale u školení, které musíme projít, je to prostě jiné.

Již delší dobu se firmy obracejí na možnost plnit si povinnosti v oblasti bezpečnosti práce, požární ochrany a první pomoci přes E- learning. Splňuje to totiž všechny výše uvedené výhody. Ale je to v tomto případě na místě? Jsou to školení o která ve větším případě zaměstnanci nestojí, myslí si, že je to jen rutina, kterou slyší každý rok atd., což je v mnohých případech pravda, protože je chyba i na straně školitelů, jakým způsobem problematiku školí. Ale kde je význam proškolení a ověření znalostí zaměstnanců o rizicích na pracovišti, když E-learning umožňuje například to, že za nás test vyplní náš kolega, nebo když to udělá rovnou všechno vedoucí pracovník? Jak by se prokázalo, že jsem to vyplnil já?

Chybí lidská interaktivita… E- learning prostě dává možnost více se oddálit smyslu školení více jak tupý a nekreativní školitel. Počítače se nezeptáte na své zkušenosti, nevyvoláte debatu, nedozvíte se nic nového ani od svých kolegů. Oddaluje se danému pracovišti, provozu, a to i zejména proto, že firmy tento systém poskytující, nám dají do našeho E- learningu otázky všeobecné, které se nedotýkají přímo našeho pracoviště. Prostě obsahují všeobecné otázky BOZP a PO, případně dalších, a to proto, protože, ten samý systém chtějí bez práce užít a prodat všech svým a dalším potenciálním zákazníkům.

Chceme, aby byla bezpečnost na našich pracovištích funkční? Nebo abychom na papíře měli vše v pořádku a na lidech nám nezáleží?

 

Autor: Martin Valouch

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace